Hoe lang denken mensen al na over tijdreizen en/of hoe lang filosoferen ze er al over?

Of hoe lang doen ze er al onderzoek naar. Dachten ze er in de tijd van de grieken ook al over? Of in de middeleeuwen?Dit vroeg ik me af, op internet kon ik er niks over vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Met tijdreizen doelt men meestal op het heen of terugreizen in de tijd, doorgaans met behulp van een tijdmachine.

Het is niet vast te stellen hoe lang geleden de mens voor het eerst over dit soort reizen heeft nagedacht, maar ga er maar van uit dat kunstenaars en wetenschappers daar in heel vroege tijden al van hebben gedroomd.

Het is echter bijzonder aantrekkelijk voor veel mensen met creatieve beroepen om te filosoferen over terugreizen in de tijd. Tijdreizen is dan ook een thema dat veel voorkomt in sciencefiction. Mark Twain schreef al een verhaal over een tijdreis in 1889, A Connecticut Yankee in King Arthur's Court. Het is het fictieve verhaal van een 19e eeuwse Amerikaan die terecht kwam in de tijd van Koning Arthur. H.G. Wells was de eerste schrijver die een moderne sf-roman aan tijdreizen wijdde: De Tijdmachine (The Time Machine) uit 1898.

In de jaren 1985-1990 kwamen drie delen Back to the Future uit. Andere films die 'tijdreizen' als centrale thema hebben, zijn onder meer: The Time Machine (1960) en The Time Machine (remake) (2002), naar de gelijknamige roman van H.G. Wells (1895), The Time Tunnel (1966), Voyagers! (1982), Les Visiteurs (1993), Timecop (1994), Twelve Monkeys (1995), Donnie Darko (2001), Time Changer (2002), Timeline (2003), The Butterfly Effect (2004), A Sound of Thunder (2005), Kruistocht in spijkerbroek (2006) (naar de gelijknamige roman van Thea Beckman (1973)) en Frequently Asked Questions About Time Travel (2009). Ook de bekende jeugdserie van de Engelse tv "Catweazle" (begin jaren '70, over een middeleeuwse tovenaar die tot tweemaal toe naar onze tijd reist als hij in het water springt), is er een voorbeeld van.

De in 1984 uitgebrachte film The Philadelphia Experiment is in dit verband extra interessant, omdat de makers claimden dat hún script gebaseerd was op een ware gebeurtenis: In 1943 zou als gevolg van een experiment, waarbij door (grootschalige) manipulatie van magnetische velden getracht werd militaire objecten (voor radar) onzichtbaar te maken, een compleet slagschip van de Amerikaanse marine geteleporteerd zijn, en zouden twee bemanningsleden van dit schip per ongeluk via de hyperruimte in het jaar 1983 zijn beland. De in 2005 voor televisie vervaardigde driedelige Amerikaans-Britse miniserie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit had ik ook al gevonden ja, maar meer kon ik niet vinden over 'echt lang geleden' Dus bijvoorbeeld in de tijd van de Grieken. Mij lijkt het dat ze er toen ook wel over nadachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schreef: in heel vroege tijden.
De Grieken hebben grote wiskundigen voortgebracht, dus werd er door hen zeker over tijdreizen gefilosifeerd.
De Egyptenaren ook en wat de denken van de grote Arabische culturen en niet te vergeten de Chinezen. Die laatste lopen ook al een tijdje mee. Maar of er grottekeningen over dat onderwerp zijn gevonden betwijfel ik. Nogmaals, de juiste tijd is niet vast te stellen.

Andere antwoorden (1)

De ideeen over tijdreizen bestaan al zo lang mensen zich realiseren dat ze fouten gemaakt hebben.