8 H-atomen en 3 C-atomen:

H H H
H-C-C-C-H
H H H

Toegevoegd na 40 seconden:
H is waterstof :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Propaan (C3H8) heeft ,zoals de naam al zegt, 8 watermoleculen en 3 koolstofmoleculen. 'Pro' betekent 3, denk maar aan het alkeen propeen, ook 3 koolstofmoleculen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een propaanmolecuul bestaat uit 3 koolstofatomen (C). Dit is een alkaan en de algemene formule ervan is CnH2n+2. Met deze formule kan je het aantal waterstofatomen berekenen van een alkaan. oftewel als je 3 invult in de formule krijg je dit:

C3H2*3+2 = C3H6+2 = C3H8

Een propaan molecuul bevat dus 8 waterstofatomen.