Wat is panpsychisme eigenlijk?

Kan iemand mij op een relatief eenvoudige wijze dit filosofisch begrip uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
3.4K

Het beste antwoord

Al voor er wereldreligies zoals het Christendom, Boeddhisme en Hindoeïsme bestond, waren er mensen die een vorm van oer-religie erop nahielden. Een,zeg maar, primaire religie. Men vindt veel van deze religies in Oost Aziië, vooral op het platteland en in de onderontwikkelde gebieden, bij eilandbewoners en binnen stammen en minderheidsgroepen.
Men noemt dir soort religies 'animisme' en dat komt van het Latijnse woord 'anima' dat 'ziel of 'adem' betekent.

Veel van die mensen leven in geïsoleerde gebieden op het platteland en hun leven speelt zich af rond de krachten van de natuur. Geboorte, dood, ziekte en rampspoed worden niet verborgen of klinisch verwerkt zoals de ontwikkelde maatschappij. Krachten van buitenaf, zoals vreemdelingen of naburige volken, worden vaak gevreesd.
Velen leven een nomadenbestaan en dan ben je je eerder bewust van een geestelijke dimensie in het leven en loopt eerder aan tegen je eigen kwetsbaarheid of grenzen en je hebt dan vaak geestelijke steun nodig.

Zij geloven in een machtige geestelijke dimensie die samen
met de fysieke wereld bestaat; meestal gebed, offeren als middel om de geestelijke wereld gunstig te stemmen, heiligdommen of mensen als sjamanen, media, priesters die ze in contact met de geesten of goden kunnen brengen. Soms geloven ze ook in één oppergod die boven alles staat.

Welnu, volgens het animisme zijn alle mensen en dieren bezield. Volgens panpsychisten bezit álles binnen de werkelijkheid geestelijke aspecten. Alles in het universum,of op zijn minst alle materie .
Dit geestelijke aspect is, volgens hen,de bron van ons bewustzijn

De filosofie neemt het panpsychisme serieus. Over de vraag; ' waar die alomtegenwoordige geest en wil vandaan komt' , kan nog lang gefilosofeerd worden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het panpsychisme is een filosofie die denkt dat alles een ziel heeft. Dus dat het heelal ook bezield is. Ze bedoelen hiermee niet dat alle materie levend en bij bewustzijn moeten zijn maar eerder dat de samenstellende delen van de materie of wat het vormgeeft een soort bewustzijn heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is wel een beetje overgeschreven dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een soort psychisch holisme, leuk!