Wat bedoelde Nietzsche met zijn bekende uitspraak, God is dood?

Ik heb verder geen werk van Nietzsche gelezen, alleen het bekende Der tolle Mensch. Wat probeert Nietzsche in deze passage duidelijk te maken? Is er een parallel met Diogenes die op klaar lichte dag met een lantaarn opzoek ging naar de oprechte mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
2K

Het beste antwoord

Nietzsche bedoelde te zeggen dat (de dominantie van) het christelijke wereldbeeld zijn langste tijd gehad had.

"Friedrich Nietzsche (1844 - 1900), Duits filosoof, uitte in hoofdzaak kritiek in zijn werken. Nooit gaf hij een oplossing voor zijn krititsche analyse over alles rondom hem. Mogelijk ten onrechte wordt wel eens beweerd, dat hij chaos, nihilisme als oplossing naar voor schoof. Nietzsche opperte de mogelijkheid dat nihilisme een oplossing kon zijn, maar stond er ook kritisch tegenover... Niets ontsnapte aan zijn analyserend oog.

Het is in deze geest van kritiek, dat hij de bewuste passage van "God is dood" schreef. Hij spuitte kritiek, hij analyseerde zijn tijd. Hij zag machtige stromingen zoals het rationalisme en de nieuwe wetenschap opkomen, die God ongeloofwaardig maakten, die zichzelf boven God stelden en aldus het christelijke wereldbeeld ten val brachten: God is dood!"

Toegevoegd na 2 minuten:
En nee, ik zie zo één, twee, drie geen parallel met Diogenes. Diogenes' kritiek was op het ethisch verval.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij spuide kritiek denk ik, Roos ;-)
Maar verder klopt het natuurlijk helemaal ; plusje.
rose
12 jaar geleden
Ik denk ook wel dat hij kritiek spuide (anders was het toch spoot), maar de auteur van dit citaat meende dat 'spuitte' ook best kon. Net als 'opperte'.
rose
12 jaar geleden
En dank! :-)

Andere antwoorden (3)

Hij wilde zeggen dat het aantal ongelovigen toenam/toe zou nemen (zelf was hij ook atheïst).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak er uit op, dat hij eigenlijk wilde zeggen, God bestaat niet, maar dat dat te cru overkwam en daarom gebruikte hij die andere uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij schrijft ook:"Wir haben ihn getödtet", wat duidt op de verandering van wel geloven naar niet geloven, en dan denk ik dat hij specifiek de Christelijke god bedoelt. Dus: God was in leven, de mens geloofde, maar nu geloven wij niet meer, met andere woorden, we hebben god gedood. Ik denk dat je zijn tekst niet genoeg verklaart met "God bestaat niet."
Volgens mij bedoelde Nietzsche dat god wel ooit bestond maar dat je er niet zo veel van merkte. De mens heeft god niet meer nodig en als niemand god nodig heeft, is god zo goed als dood verklaard. Het gevaar is dat daarmee de moraliteit verloren gaat. Je doet er verstandig aan te vertrouwen op jezelf, zelf het leven te aanvaarden, lief te hebben zoals het is: amor fati, kies te leven, iets anders is er niet.

En misschien is dit, of deze houding hetgene wat Diogenes met zijn lantaarntje zocht (maar dat weet ik eigenlijk niks van).