Wat zijn de nog onbeantwoorde vragen in de filosofie?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
3.6K

Antwoorden (8)

Ga naar het onderdeel filosofie en klink dan op: "Antwoord nodig"

Toegevoegd na 45 seconden:
Zo te zien hebben alle vragen hier al minimaal één antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is geen enkele filosofische vraag ' beantwoord' in algemene zin.
Het specifieke van filosofie is nu juist, dat altijd en overal vraagtekens blijven en opdoemen. Een collega ( zelf filosoof) zei eens: hoe ouder en wijzer ik word, hoe meer vragen zover alles voor wat betreft het: ' vanwaar, waartoe, waarheen ' in het leven zich voordoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was ooit eens bij een college filosofie aanwezig. Aan het eind van de les vroeg de filosofie-professor of er nog vragen waren. Er waren er geen. Ik was de enige die om die ironie kon lachen, de rest (inclusief professor) keken me aan alsof ik gek was geworden. :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je filosofie een wetenschap noemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een boek gelezen, geschreven door een filosoof en dat ging over het begrip 'Tijd'.
Is mij in ieder geval nog steeds niet duidelijk wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest diepzinnige vragen van ons bestaan:

De exacte wetenschappen beantwoorden de vragen van : hoe en waardoor,terwijl de filosofie vragen tracht te beantwoorden van het waaróm?
Wát is de essentie van het "zijn" van dingen is min of meer de hoofdvraag van de filosofie.

Waaróm bestaan we überhaupt,waaróm bestaat het heelal,waaróm bestaat er evolutie,waaróm zijn er natuurwetten,enz.

De filosofie worstelt al héél lang met dergelijke vragen (existentiële vragen),alsmede met vragen die zelfs nu al raakvlakken hebben met quantumfysische vraagstukken,zoals de vraag of de psyche (het "bewust-Zijn") en energie min of meer twee zijden van dezelfde munt zijn,een richting die Hylopsychisme genoemd wordt:
de dualiteit van Huloos (Grieks voor "stof"= materie) en Psuché (Grieks voor " Adem"=geest,bewustzijn).

Maar er zullen áltijd wel vragen overblijven in de filosofie.

De filosofie tracht de diepste essentie en het ultieme doel van het bestaan/de mens/het universum te ontrafelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite zijn ze nog allemaal onbeantwoord.Iederéén kan mijn zijn eigen antwoorden komen, maar wat de ene een bevredigend antwoord vindt, doet de ander af als klinkklare nonsens.Vergelijk maar eens wat verschillende filosofen over hetzelfde onderwerp vertellen.Interessant hoor en je kan er weken mee bezig zijn, maar je gaat geen echte antwoorden vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de filosofie niet alleen maar een manier om antwoorden te krijgen, ongeacht of ze goed of fout zijn?
Een manier om van gedachte te wisselen.
Een manier om bepaalde antwoorden en mogelijkheden uit te sluiten.
Een soort tussenstation om even op adem te komen en dan weer verder te gaan, want antwoorden zijn geen eindhaltes maar een begin voor een volgende ronde in een eindeloos, altijd maar doordraaiende cirkel.
Dus bestaan er geen echte antwoorden in de filosofie.
Of is dit de filosofie van de filosofie?