Waarom onthoudt je dingen die je kwetsen?

Ik vind het best jammer soms dat ik dat soort dingen onthoudt. Bijvoorbeeld als je goeie vrienden bent en aan kwetsende dingen denkt die diegene vroeger gezegd heeft, je dreigt gelijk weer een ander beeld van diezelfde persoon te krijgen. Ik zou dat soort dingen liever vergeten denk ik, of toch niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Herinneringen zijn sterker naarmate een gebeurtenis meer emotie oproept. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijk feest, of aan het overlijden van een dierbare. Als een goede vriend je kwetst, kan dat ook een heftige emotie oproepen. Je had het misschien niet verwacht en bent teleurgesteld. Door de emotie wordt de herinnering sterker en denk je er vaak jaren later nog aan terug.

Omdat het heel belangrijk is om negatieve ervaringen te onthouden, zodat je in het vervolg dat soort situaties kunt vermijden. Dat heeft dus te maken met overleving. Om dezelfde reden staan de kranten altijd vol met ellende met bellen verhalen. Positieve ervaringen hoef je niet te onthouden, want die vormen geen bedreiging.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100