Komt haat voort uit angst? (In het algemeen gezien)

Ik hoorde onlangs het spreekwoord van een vriend die zei: 'Hatred is the coward's revenge for being intimated'. Klopt dit? Of is dit een egocentrische uitspraak? En komt haat dan echt voort uit angst (of een mengeling van andere negatieve emoties, ergenis, woede..?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
2.4K

Het beste antwoord

Spreekwoord is een goede, kan daar wel inkomen.

Want;
Geintimideerd zijn daar komt schrik namelijk in mee. Dan is die schrik nu te zeggen een waarschuwing voor geen controle over de sfeer, dit is beanstigend. Het kan dan zeker voorkomen dat het zal uitlopen tot haat. De angsthaas, wil voorkomen dit nog een keer te laten gebeuren, het kan dus een schulp zijn, of anders gezegd een afweer door haat. Haat voedt mensen, en daar loopt het vaak op uit dat ze elkaar voeden, want hoevaak komt het wel niet voor, dat ipv complimenten buiten een ander om, uitgesproken frustraties een aanleiding zijn voor gesprekken, vaak nog met gelach, maar in wezen de spanning weg lachen. Ergens zit toch die diepheid dat de aanpassing ons mond niet voorbij te praten over onze fouten en/of tekortkomingen, ons kwetsbaarheid niet in de aandacht is (tijdens gesprekken bv). We willen diep in ons hart, geen feilbaarheid zien bij een ander, dit is het kwade wat in de mens zit, dit is nogal een intimidatie op zich, vandaar dat vreemde blikken ons kan doen beseffen, vriendelijkheid te vergeten, en een observatie te doen met de vermoedens die zich willen strijken naar de ijdelheid, de kwaad van onszelf die we niet willen zien. Echter niet iedereen, neemt dezelfde maatregelen, sommige nemen het op in hun verstand en plaatsen die persoon in hun gedachten als een waarschuwing, en ontwijken of negeren is door hun dan de oplossende factor. En sommige bouwen een netwerk op, met personen die aardig tegen hun zijn geweest is, zo te spreken waar een band mee is, om vervolgens haat doortesluipen om negatieve, vernederende weetjes te verkondigen over die persoon die juist geintimeerd heeft, dat is wraak, en haat is er dan wel degelijk. Haat door angst is in snelle voorruitgang, haat kan ook langzaam ontwikkelen. De lafaard is in allebei de stadia's, en de moedige voert het af op diegene die hem intimideerde, de langzame ontwikkeling spreekt voor de moedige dan voor zich, want boos worden op diegene die daadwerkelijk de moedige heeft kwaad gemaakt, heeft een kans van betuteling door de ander, echter de ander kan dit in rekeningschap meenemen, en het kan uitlopen op een (blijvende) vriendschap, als het eerlijk en oprecht voelt bij de ander, dit zegt de ander (aan zichzelf) dan ook dat hij op de hoogte is, en hij weet waar hij aan toe is, en ken er van op aan, dat de moedige daar niet van gediend is (voor de volgende keer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uiteengezet, bedankt!!

Andere antwoorden (8)

Haat kan uit angst voorkomen (angst voor het onbekende), maar meestal komt het voort uit zeer negatieve gevoelens, en is haat dikwijls grondig onderbouwd (Hitler versus Joden, Palestijnen - Israeli, Moslims - niet Moslims, etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Onbekend maakt onbemind" is het Nederlandse gezegde. Als je dan ook nog laf bent, ga je die onbekendheid voeden met vooroordelen die niet waar hoeven te zijn. In zoverre denk ik dat je vriend gelijk heeft.

kijk eens wat Wilders doet. Hij voedt de angst van mensen voor een onbekende bevolkingsgroep en veroorzaakt zo haat. Oprechte kennismaking met elkaar een veel beter doel zou dienen.

Toegevoegd na 6 uur:
Terwijl oprechte kennismaking met elkaar.......
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik denk dat haat voortkomt uit het in een hoek gedrukt worden en geen weerwoord mogen hebben, onderdrukking feiten die verdraaid en/of niet onderbouwd kunnen worden, de zin doordrukken...

antwoord = -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dan eerder haat in de de zin van frustratie? Haat die ontstaat uit woede en frustratie?
Zag in een ander antwoord eens 'Fear --> Anger --> Hate --> Pain' ?
Haat is een product van onwetendheid.

Wanneer we echt geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld onze medemens, dan 'zien' we hem zoals hij/zij is en waarom deze zo reageert zoals hij reageert.

De ander leren kennen geeft inzicht, waarbij haat geen onderdeel meer kan zijn, maar interesse voor in de plaats komt.
Alleen jaloezie kan haat veroorzaken, maar dat zegt meer over de angst en onzekerheid die wij over onszelf toedichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haat komt voornamelijk voort uit jaloezie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haat en liefde zijn broer en zus.

Als je ergens op verliefd kan worden kan je het ook gaan haten.

Iets haten doe je omdat het jou in je innerlijke ernstig kan aantasten, door angst alleen kan geen haat ontstaan maar als er gepredikt wordt dat iets jou in je innerlijke- en vrijheid aan gaat tasten kan er een haat opgeroepen worden.

Voorbeeld:

Je kunt vliegangst hebben, echter je zult een vliegtuig niet gaan haten, ga je de vliegangst versterken door allerlei verhalen zal men een haat kunnen creëren tegen alles wat met vliegen te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit verband kan ik niet anders dan de filosofische wijsgeer Yoda aanhalen:

"Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering."

Dus ja: angst leidt tot boosheid, boosheid leidt tot haat en haat leidt tot lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk komt elke negatieve emotie voort uit angst. Boosheid, jaloezie, eenzaamheid, haat, vooroordelen. Het zijn allemaal bedreigingen voor ons zelfbeeld, ons ego: zullen we wel in staat zijn om onszelf te handhaven ?

Als we loslaten dat onze 'status' van belang is, is er niets dat ons kan raken. En is er dus geen reden om te haten.