Is 'gelukkig zijn' een keuze?

Of heb jij daar zelf niet echt controle over?

Veel mensen zullen zeggen, niemand kiest ervoor om ongelukkig te zijn.
Onderbewust doen we dat toch, door vast te houden aan onze problemen en zorgen.

Kunnen we er echt voor kiezen om van nu af aan gelukkig te zijn? En, als we erg sterk zijn, zal ons dat dan lukken?

Of is gelukkig zijn iets wat je overkomt, in plaats van iets wat je zelf op kunt roepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
2.8K

Het beste antwoord

Ja, voor mij is "gelukkig zijn" een bewuste keuze. Na jarenlange ellende met depressies en het proberen te verwerken van vernedering, mishandeling en misbruik (onder andere) heb ik besloten dat het "nu" maar eens over moest zijn. En ik heb ook altijd geweigerd iedereen te wantrouwen omdat ik een aantal vervelende mensen was tegengekomen in mijn leven. Want door dat negatieve in mijn leven toe te laten, zouden die vervelende mensen méér invloed op mij hebben, dat hetgeen ze mij gedaan hadden.

"en toen leefde ik nog lang en gelukkig." Maar ja het leven is nu eenmaal geen sprookjesboek,

"Lang" weet ik niet, ik hoop het. En "gelukkig"... ja natuurlijk kun je niet dag in dag uit gelukkig zijn, zou ook knap gaan vervelen denk ik :P Want af en toe eens vreselijk de Pee in hebben is ook wel eens lekker ;-) En een recept voor gelukkig zijn is er niet denk ik, maar wel aanwijzingen.

Ik heb bijvoorbeeld leren houden van mezelf, van de persoon die ik NU ben. Die persoon ben ik o.a. geworden door wat ik heb meegemaakt. De dingen werden mij aangedaan door mensen die zelf niet gelukkig waren met zichzelf en die werden door die acties niet gelukkiger. Ik wel! Dus wie is er nou beter af?

Gelukkig zijn heeft dus NIETS met "sterk zijn" te maken, maar wel met relativeren. Niet op alle slakken zout leggen, anders zijn ze niet te eten :P Ook humor, bedoel ik dus. En zoals ik al jaren zeg, als morgen AL mijn wensen en verlangens uit zullen komen, dan weet ik zeker dat ik overmorgen op zoek ga naar nieuwe. Want als je niks meer te wensen hebt, dan ben je een arm mens denk ik. Gevoels-arm.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je kan kiezen voor dingen die je gelukkig maken...

Al weten de meeste mensen niet hoe ze dat bereiken!!!

Toegevoegd na 50 minuten:
Veel mensen denken dat geld, status, of macht gelukkig maken en vergeten dat de kleine dingen je geluk bepalen!

Gezondheid vrienden en stress vrij genieten!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst moet je je afvragen wat geluk is. Is iemand met een mooi huis gelukkig of met een goede baan? Ik denk zelf dat je gelukkig bent op het moment dat je lekker in je vel zit. Je accepteert wat je hebt en niet constant de drang hebben naar meer. Verder is het ook belangrij om voor je eigen geluk te kiezen en dit ook kunnen doen. Wanneer je in een slechte relatie zit relativeren en besluiten om voor jezelf te kiezen. Dus ja je hebt je eigen geluk in de hand. Niet op alle fronten natuurlijk. Als je je auto total loss rijdt tja dan heb je minder geluk. En als je er iets aan over houdt is dit ook geen geluk. Maar wanneer je jezelf weet aan te passen en te accepteren dat je beperkingen heb dan zal je het geluk weer vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat grootdeels waar is. Er zijn mensen die hun bekende ongeluk niet los durven te laten omdat ze de sprong in het duister naar een eventueel geluk niet durven te doen. Maar als je gewoon gaat zitten wachten op het geluk dan komt het niet. Je moet ervoor kiezen het te worden en er dan voor vechten het te krijgen.
13 jaar geleden
Moeilijke vraag'

Een vriendin van mij heeft vreselijk veel mee gemaakt, en elke dag is voor haar een worsteling. Ze knokt maar gelukkig wordt ze volgens mij niet meer. Ze doet de dingen die ze moet doen, daarnaast nog 2 maal in de week vrijwilligerswerk en daarmee is haar energie echt op. Ook heeft ze daardoor geen mogelijkheid om in de toekomst een betere financiële situatie te krijgen zodat ze nu in een kringetje rond blijft draaien.

Ik neem mijn petje voor haar af dat ze nog iedere morgen opstaat.

En nee dit is haar keuze niet, ze zou het graag anders zien maar heeft gewoon de mogelijkheden niet, voor is het dus geen keuze.

Geluk is wel iets wat je moet bevechten. Een relatie/vriendschap moet je in investeren. Financiële armslag zul je (over het algemeen) moeten verdien. Dus ja in dat geval is het wel een keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een mooi voorbeeld en doordacht geantwoord.
inderdaad leidt het bewust kiezen voor "geluk" niet altijd tot het verwezenlijken ervan,omdat we altijd beïnvloed worden door externe factoren waarop we géén of weinig invloed hebben.
dus een + voor dit antwoord.
Nee, ik denk dat het meer en meer overgaat in predestinatie. Niet bij geboorte, maar door opvoeding en milieu.

Het gaat het bij gelukkig worden om innerlijke harmonie; het loslaten van hebzucht en ambitie naar zaken buiten je bereik. Als je niet leert relativeren en afzien in je jonge jaren zal het later gewoon niets worden.
Als je als kind een Blackberry of dure Nikes moet hebben, omdat je anders niet gelukkig kunt zijn, dan is er helaas geen hoop voor de toekomst.

Het is zeker geen keuze. Zielig maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je nou vind dat je gelukkig bent of ongelukkig, je hebt in beide gevallen gelijk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is een state of mind. In volledig identieke situaties kan 1 persoon super gelukkig zijn en een ander volledig ongelukkig. Het is daarom niet zo zeer te reduceren tot een 'keuze' maar is gelukkig kunnen worden meer een capaciteit.

Sommige mensen zijn in staat gelukkig te zijn waar anderen dat niet zijn. Sommige mensen zijn in staat om de acties te ondernemen die heb gelukkiger maakt, terwijl anderen nooit zullen doorgronden welke acties genomen moeten worden. Er is geen vaste formule voor geluk.

Soms loop je weleens iemand tegen het lijf of lees je eens wat van iemand dat je denkt: 'die persoon moet wel heel gelukkig zijn. Als ik in zijn/haar schoenen stond dan wist ik het wel.' Terwijl de persoon in kwestie diep ongelukkig is. Dat lijkt erg oneerlijk ('als ik dat toch eens allemaal had was ik wel gelukkig en dankbaar'), maar het is simpelweg zo dat je eigen ongelukkigheid niet te vermijden is. Je kan alles hebben wat een andermans hartje begeert, maar mis je dat ene kleine dingetje (tastbaar of psychisch) dat wel een glimlach op je gezicht tovert, dan zit je maar erg miserabel te zijn in een van je vele auto's...

Dus nee, gelukkig zijn is geen keuze. Het is een gave, een voorrecht en het hoogst haalbare in een mensenleven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk kiezen is heel relatief:

1) er kunnen oncontroleerbare externe oorzaken zijn waar de "gelukszoeker/-ster" totaal of weinig greep op heeft (denk aan het krijgen van een ongeneeslijke ziekte,het verlies van kinderen,het overvallen worden door een natuurramp,enz.,om maar even een paar drastische voorbeelden te noemen)

2) de invloed van interne factoren,zoals een psychische aandoening ,b.v. manisch-depressiviteit.
Wát de aan een ernstige ,aan depressiviteit gerelateerde,psychische stoornis lijdende persoon ook doet,daarom zal het gevoel van gelukkig zijn niet vergroot worden of überhaupt sowieso niet bij zo iemand aanwezig kunnen zijn.

De mogelijkheid van een combinatie van bovenstaande factoren: hierbij valt te denken aan b.v. iemand die in zijn/haar kindertijd is mishandeld en zich daartegen niet kon weren.

Zo iemand kan zijn/haar héle verdere leven een zwaar trauma met zich meedragen,waardoor het creëren van een "geluksgevoel" of een als gelukkig zijnde situatie uitermate onwaarschijnlijk wordt,zo niet onmogelijk.

Hooguit zou zo iemand kunnen aanleren om met zo'n trauma te leren omgaan en ermee proberen te leven,maar dit is dus héél wat anders dan het bereiken van (nagestreefd) geluk.

Toegevoegd na 5 minuten:
de conclusie luidt dus,lijkt mij:

het verwezenlijken van (een gevoel/situatie van) geluk is erg relatief en is afhankelijk van hóezeer externe en/of interne invloeden iemand daarin belemmert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben allemaal een vrije keuze, wat we willen wat we kunnen, maar de omstandigheden maken soms het leven zuur. Om op jou vraag een antwoord te geven, zeg ik ja, ook als men een vervelende periode heeft gehad is het moment daar diep in je binnenste te kijken en te zeggen tegen je zelf IK WIL LEVEN EN GELUKKIG ZIJN, dat is een keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mening kies je niet om een ongelukkig leven te hebben inderdaad.. maar je kan ook niet bepalen wat er in je leven gebeurd, daarom denk ik dat of je gelukkig bent puur ligt aan datgene wat er gebeurd, dat wat gebeurd kan je naar mijn idee niet altijd sturen.
toch denk ik dat of je gelukkig bent of niet ook ligt aan jezelf wat voor eisen je stelt aan het gelukkig zijn.
en je instelling over het leven
ik kan zeggen dat ik gelukkig ben, maar dat betekent niet dat er delen in me leven niet ongelukkig uit zal pakken.