Wanneer eindigt het begin en waar begint het einde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
10.7K
Lennert
een jaar geleden
Het andwoord is de dood

Antwoorden (16)

Ik weet alleen dit: Tijd is een opeenvolging van nu-momenten. Dat is voor mijn beperkte breintje voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed nadenkt, zul je ontdekken dat het wel een antwoord op je vraag is.
Het begin eindigt wanneer het einde begint.

Toegevoegd na 24 minuten:
En het einde begint wanneer het begin eindigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is afhankelijk van wat je bedoelt.
Heb je het over het leven? over het alles? over een weg? over een cirkel? niet echt duidelijk zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begin wordt over het algemeen aangeduid met de oerknal. Voor die tijd was er geen tijd omdat er simpelweg niets was. Tijd is een opvolging van singuliere gebeurtenissen. Door de oerknal versnelt de groei van het universum exponentieel. Dit betekend dat op een bepaald moment het universum zo snel groeit dat alles uit elkaar valt en er dus niets meer is. Kortom het einde is al begonnen op het moment dat het universum is begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen begin en geen einde ...
Alles draait in cirkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een begin, een midden en een slot.Daarna komt soms nog een epiloog.Als je verhaal goed op gang begint te komen eindigt het begin.Probeer maar eens een verhaal te schrijven, je zal zien dat het zich zelf uitwijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plan - Harde feiten als we over absoluute begins en eindes hebben , dan hebben we het over digitale verlopen dus eentjes en nulletjes . Ben je echter een maker van zo een systeem dan zal jouw activiteit niet met dezelfde eentjes en nulletjes uitgelegd kunnen worden maar heb je het over het begin van een filosofie .. analogisch in de vorm van (vader ) die in het beginne en moeder aan het einde van dat alleerste inzicht staat .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halverwege de hoek, ongeveer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de geboorte begint het einde, bij de fysieke dood eindigt het begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wordt bepaald door de invalshoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat het begin en het einde niet naadloos aansluiten en dus nooit eindigen? Een cirkel met aan het begin een einde en aan het einde een begin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nialnnecl derernu : ddidrariacdotucl ndoa c drndcinc?lnecl Anidie Ecdiaie Aieiu http://www.sovmusic.ru/p_list.php?part=2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ken 1 goed voorbeeld; een ring hierbij loopte het einde en het begin in elkaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het midden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen vast punt voor aan te geven. Alle dingen beginnen ooit, soms plotsklaps, soms met een lange aanloop, en eindigen op de zelfde manier : plotsklaps, of met een aanloop.

Wanneer het precieze punt van het begin ligt, is niet altijd meer te achterhalen , en wanneer het hoofdtuk precies is afgelopen hangt er ook maar vanaf welke omstandigheden of gebeurtenissen in het geheel nog relevant zijn of welke mate van invloed ze gehad hebben.

Zo begon de eerste wereldoorlog met het doodschieten van Frans Ferdinand in Sarajevo, maar daarvoor was er natuurlijk al van alles gebeurd en aan de hand dat tot die escalatie geleid had. Dat begin is dus in feite maar een beetje een willekeurig begin. Feitelijk was dat het einde van het begin; daarna begon het pas écht. En op dezelfde niet altijd even concrete of tastbare manier eindigen dingen ook weer. Achteraf zal het niet altijd eenvoudig zijn om aan te geven waar dan ongeveer het begin van het einde plaatsvond.

Interpretatie van de toeschouwer / lezer speelt een rol in het bepalen van begin en eind. Wanneer begint een vriendschap ? Als je elkaar voor het eerst ziet ? Als je voor het eerst iets samen gaat ondernemen ? Als je op elkaars verjaardag komt ? En wanneer eindigt die ? Op het moment dat je elkaar het laatst ziet ? Als je stopt met kerstkaarten sturen omdat je elkaar al jaren niet meer gezien en gesproken hebt ?

Van concrete zaken is het vaak eenvoudig het begin en einde aan te wijzen. Een boek, een film, een vakantie. Maar van wat minder concrete of veelomvattende gebeurtenissen kunnen de kleinste aanwijzingen en details een rol spelen in begin, verloop en oorzaak. Daar precies de vinger opleggen zal in de praktijk niet meevallen, en is uiteindelijk een kwestie van willekeur en consensus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je dood gaat, wanneer je dood gaat eindigt het begin en begint het einde!