Wat is natuurfilosofie?

Wikipedia legt dit heel netjes uit, maar toch snap ik er niets van. Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen? alvast bedankt he ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
4.4K

Antwoorden (4)

Filosofie die zich richt op de (meer filosofische dan empirische) verklaring van de natuur in zijn geheel.
Gevonden op http://www.filosofischwoordenboek.nl/content/natuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stoffelijke wereld bestaat uit deze en gene natuur. Die kan je proberen te beschrijven, en de wetten daarvan vast te stellen. Dat noemt men de wetenschap. Zoeken naar oorzaken en oorsprong daarvan is denk ik natuurfilosofie. Echte filosofie houdt zich bezig met de oorspronkelijke Eenheid, de goddelijke oorspronkelijke natuur. (die de materie doorstraalt, en 'leven' geeft)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofie is altijd vaag. Er zijn dan ook niet echte grenzen wat natuurfilosofie nou wel of niet is.

Om het een beetje duidelijk te kunnen uitleggen, eerst wat geschiedenis...
In de oudheid waren filosofie en wetenschap 1 en hetzelfde. Filosofen waren een van de eersten die gingen denken, en zich afvragen of al die goden op de Olympus (daar geloofden ze in, het waren Grieken) dit allemaal wel konden hebben geschapen.
Ze gingen zich afvragen wat de natuur om zich heen was, en hoe het kon dat ze dit konden waarnemen, wat het universum was, enz.
Dit waren de beginselen van de wetenschap.

Nu staat natuurfilosofie wat losser van de wetenschap. De filosofen houden er meestal wel aan vast, maar bedenken hun eigen theorieen over dingen waar de wetenschap geen antwoord op heeft:
Is het universum oneindig?
Hoe is het ontstaan?
Wat was er voor de oerknal?
Kan iets uit niets ontstaan?
Zie jij wat ik zie?
Zijn de kleuren die we zien ook wel echt die kleuren?
enz.

Gewoon vragen die onder het kader 'natuur' en 'filosofie' vallen (ja, dat had je zelf ook al bedacht, maar zo simpel is het (behalve als je al die theorieen van beroemde natuurfilosofen wilt snappen, ik krijg er al hoofdpijn van om het te proberen))...

Als dit nog niet duidelijk genoeg voor je is, zoek dan eens wat op over deze natuurfilosofen (liever niet op wikipedia...):
- Anaximander
- Parmenides?
- Empedocles?
- de Atomisten?
- de Pythagoreeërs?
- Plato?
- Aristoteles?
- Epicurus?
- de Stoïcijnen?
Typ er dan wel bij 'natuurfilosofie' of zoiets, want de meeste schreven over vele dingen.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Natuurfilosofie" is niet echt te zien als een vast omlijnde 'stroming' binnen de filosofie. De natuurfilosofie werd bedreven door, zoals iltshi al zegt, vele filosofen van hele verschillende pluimage.

Wat hen bindt, is het feit dat het gaat om denken over wat er werkelijk, stoffelijk, is.

-'Denken over' is dan dus filosofie (anders dan natuurKENNIS -biologie-, die zich richt op beschrijven van wat er is; natuurWETENSCHAP die zich richt op ermee experimenteren; enz.);
-'Wat er werkelijk, stoffelijk, is' is dan dus wat men natuur noemt (i.t.t. bijv. ethica die zich richt op 'hoe hoort men elkaar te betrachten', esthetica die zich richt op 'wat is schoonheid', logica die zich richt op 'wat is de juiste manier van redeneren', epistemologie die zich richt op 'wat is ware kennis', en zo nog een hoop andere filosofische richtingen).

Denken over wat er werkelijk, stoffelijk, is.