Waar zit de "minusfunctie" op een Casio hr 150 rekenmachine?

Beste allemaal,
Zojuist een Casio hr 150 RCE rekenmachine aangeschaft.
Bij het testen viel mij het volgende op: het minteken kan niet gebruikt worden als zijnde minusfuntie, maar deze (roze) knop zorgt er voor dan een positief getal een negatief getal wordt, door er een min teken er voor te zetten.
Wat ik ook probeer; ik krijg het niet voor elkaar om de rekenmachine bedragen van elkaar te laten "aftrekken"
Ik zal ongetwijfeld wel iets niet correct doen maar voorlopig lijkt het erop dat ik mijn rekenmachine nog niet volledig kan gebruiken.

Wie helpt mij?
alvast bedankt voor jullie input

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Antwoorden (1)

De Casio hr !50 is eigenlijk een "telmachine". Wat betekent dat hij getallen bij elkaar optelt.
Als je wil dat hij een getal aftrekt, maak je er, met de roze knop, een negatief getal val, dat je er vervolgens bijtelt. Dat komt op hetzelfde neer als aftrekken.
In het verleden konden dit soort machines alleen optellen, tegenwoordig kunnen ze meer. Waardoor ook andere toetsen op de machine zitten, zoals het "deelteken" naast de roze knop (het liggende streepje met een puntje erboven en een puntje eronder). Maar het optellen en aftrekken gaat nog steeds op dezelfde manier.
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
https://sciencing.com/adding-machine-work-4599934.html
LeonardN
3 jaar geleden
plus, mooi en helder uitgelegd