Welke kunststof hecht goed op PVC?

Ik wil een airtrack herstellen waar gaatjes in zijn gekomen door spijkers. Het betreft de zijkant, die van PVC is gemaakt. Ik probeerde het met de bijgeleverde herstelkit maar dat kwam snel terug los. Ik dacht nu aan iets als bijvoorbeeld flexibel polyurethaan maar misschien komt dat ook snel terug los? Welke kunststof zou voldoende hechten? Het zijn piepkleine gaatjes eigenlijk, dus een laagje van één of andere kunststof erover zou het wel moeten doen, zolang het niet loskomt.

3 jaar geleden
in: Techniek
2.2K

Antwoorden (1)

Het beste om iets te plakken op pvc is een ander stuk pvc. Voor een goede hechting is het van belang dat beide delen schoon, droog en vetvrij zijn en dat je de juiste lijm gebruikt. Alleen lijm die geschikt is voor zacht plastic / zacht pvc kun je hiervoor gebruiken. Vaak staat er op de tube of in de omschrijving vermeld welke kunststoffen wel en niet gelijmd kunnen worden.

Gebruik een plakstuk dat ruim groter is dan de gaatjes. Beide delen moeten schoon, droog, stofvrij en vetvrij zijn. Beide delen dun insmeren, even laten drogen en dan pas op elkaar plakken. De mat licht opblazen zodat de lijm kan drogen terwijl de randen in vorm zijn. Pas belasten (harder opblazen en gewicht op de mat) als de lijm volledig is uitgehard. Niet buiten plakken nu, de temperatuur is te laag voor goede verwerking van de lijm.

De bijgeleverde herstelkit zal de goede materialen hebben bevat neem ik aan. Wellicht is er iets niet goed gegaan met de manier van plakken. Als je nog plakstukjes over hebt van de originele plakset kun je die gebruiken als ze groot genoeg zijn. Ook voor minuscule gaatjes heb je een plakstuk nodig van minstens 4x4 cm (liever groter) zodat je minimaal 2 cm plakrand hebt rondom het gaatje. Ook andere merken verkopen plaksetjes. Tear Aid bijvoorbeeld maakt verschillende setjes voor verschillende materialen. Voor zacht pvc heb je de plakset type B nodig.

Zacht pvc en polyurethaan zijn verschillende soorten kunststof. De meeste lijmen die geschikt zijn voor PU zijn nadrukkelijk niet geschikt voor zacht pvc. Ik zou het niet combineren.