Hoe werkt een granaat nou precies?

Hoe werkt het technisch gezien met dat pinnetje dat je er uit trekt en is de dodelijkheid dan voornamelijk door de schokgolf die vrij komt of door de metalen stukjes die rondvliegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hebben ze vandaag zien vliegen in Luik. Spijtig genoeg.

Het beste antwoord

Een pin (15) houdt een hefboom op zijn plaats die een klepje, dat onder veerdruk staat en voorzien is van een slagpin, tegenhoudt. Bij het verwijderen van de pin moet men de hefboom met de hand op zijn plaats houden tot het moment dat men de granaat wil werpen. Bij het loslaten gebeurt dit niet meer, het klepje duwt de hefboom opzij en de slagpin (6) op het klepje slaat op een slaghoedje waardoor een buisje met een langzaam brandende sas (10) wordt ontstoken. Als dit is opgebrand ontploft de initiaalspringstof (12) aan het eind van de saslading en de hoofdlading detoneert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, erg helder :)

Andere antwoorden (1)

In de handgranaat zit een slagpin, die wordt op z'n plek gehouden door het uittrekbare pinnetje. Trek je die eruit dan schiet de slagpin tegen een ontsteker, die laat een langzaam brandend spul ontbranden. Na een paar seconden ontsteekt dan de hoofdlading en ontploft de granaat. Bij sommige granaten komen een hele berg stukjes staal vrij (fragmentatie granaat) en bij anderen is het vooral de ontploffing die dodelijk is.