Hoe kan een bouwproject zoveel bijdragen aan de verhoging van stikstof in de lucht?

Dat koeien, varkens en kippen stikstof produceren via hun uitwerpselen, dat snap ik nog wel. Maar hoe kan het bouwen van huizen, de aanleg van wegen of zelfs de renovatie van het Binnenhof bijdragen aan stikstofverhoging? Stenen stoten toch geen stikstof uit en zoveel machines worden toch niet gebruikt bij het bouwen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
2.5K

Antwoorden (2)

Een bekend voorbeeld is de verbreding van de snelweg A27 door Amelisweerd die nu voorlopig van de baan is. Uitgangspunt voor de extra stikstofbelasting is in dit geval de toename van het autoverkeer als het project klaar is.
Ook diverse bouwprojecten liggen stil of lopen op zijn minst ernstige vertraging op.
De woningbouw, die toch al onder druk staat, loopt hierdoor ook vertraging op. Omdat bouwlocaties soms te dicht in de buurt liggen van natuurgebieden, mag er niet (meer) worden gebouwd. Niet alleen het bouwverkeer stoot te veel stikstof uit, ook de auto’s van bewoners die straks in de huizen zullen wonen zorgen voor een te hoge uitstoot.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Gee mij van mij, maar het is een lange quote waarbij de allerlaatste zin het antwoord bevat en de eerste alinea in zijn geheel overbodig is. Waarom niet zelf een antwoord geschreven gebaseerd op de eerste zin?
tinus1969
4 jaar geleden
Te snel getypt, daarom nogmaals reactie: Geen min van mij, maar het is een lange quote waarbij de allerlaatste zin het antwoord bevat en de eerste alinea in zijn geheel overbodig is. Waarom niet zelf een antwoord geschreven gebaseerd op de laatste zin?
Vrachtwagens, shovels, mobiele kraan, heistelling, hoogwerker, truckmixer, beton/cementpomp etc. ter plaatse zorgen allemaal voor stikstofemissie bij een bouwproject.
Voorbeeld:
Toegevoegd op 10 september 2019 09:37: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV