Worden kerncentrales stilgelegd als het koelwater te warm wordt?

Als het klimaat warmer wordt en ook de hittegolven toenemen, dan wordt ook het water warmer om evt kerncentrales te kunnen koelen?
Worden er om die reden wel ‘ns kerncentrales buiten werking gesteld, of niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
2.2K

Antwoorden (2)

Ja het gebeurd dat ze daarom stil gelegd worden:
Door de langdurige hitte en de opwarming van het oppervlaktewater lijkt Frankrijk gedwongen vier kerncentrales aan de rivier de Rhône in Zuid-Oost Frankrijk stil te leggen: het water in de Rhône is te warm. Dat is vaker gebeurd de laatste zomers. Maar dat worden niet de eerste stilgelegde kerncentrales deze zomer. Bijzonder zijn ook de hoge temperaturen in Scandinavië. Het bedrijf Vattenfall, dat zeven kerncentrales in Zweden exploiteert, heeft één reactor (Ringhals) helemaal afgeschakeld en van de drie reactoren in Forsmark is het vermogen flink teruggeschroefd. Ook in Finland draaien de Loviisa reactoren op een lager vermogen.

In Zwitserland is het vermogen van de kerncentrale Mühleberg met ruim 10% vermindert omdat het water in de rivier de Aare te warm is. Als de watertemperatuur blijft stijgen moet het vermogen verder gereduceerd worden.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
@KeesWim Je reactie verbaast me. Het koelen is een probleem OMDAT het oppervlaktewater zo warm is. Plus dus.
gvrox
5 jaar geleden
@LeonardN Je reactie verbaast me, in de eerste paragraaf staat toch echt "Water dat vervolgens weer terug geloosd wordt in rivier of zee. En dat is zomers steeds meer een probleem; want het water dat weer terug geloosd wordt mag niet te warm zijn: er zijn maximale temperaturen voor het oppervlakte water en die zijn in grote delen van Europa bijna of helemaal bereikt." Als je iets van 80 graden af wil koelen, kun je nog steeds water van 30 graden gebruiken (ik noem maar twee temperaturen als voorbeeld, weet niet of het realistisch is). Voor de natuur zal het wel een probleem kunnen zijn als het oppervlaktewater te warm wordt.
LeonardN
5 jaar geleden
Dank je, blijkbaar heb ik niet goed gelezen, en KeesWim de zaak niet voldoende uitgelegd.
Nee. Niet als het koelwater te warm wordt, maat als het te lozen water te warm wordt, of nog beter gezegd het oppervlakte water mag niet nog verder verwarmd worden bij bepaalde temperaturen.

Je zou nog prima de kerncentrales kunnen koelen met het relatief warme (of voor de centrale koele) water. Het probleem is dat het oppervlakte water niet warmer water aangeleverd meer mag worden als dat water al een bepaalde temperatuur heeft.

Nu is dit allemaal wat semantisch wellicht, maar het dus niet het probleem met het koelen, maar een regel over hoe warm bepaald water mag worden. Praktisch zou je nog gewoon door kunnen gaan met koelwater, juridisch echter niet.
---
https://www.laka.org/nieuws/2018/temperatuur-koelwater-kerncentrales-steeds-meer-probleem-9395

En dat is zomers steeds meer een probleem; want het water dat weer terug geloosd wordt mag niet te warm zijn: er zijn maximale temperaturen voor het oppervlakte water en die zijn in grote delen van Europa bijna of helemaal bereikt.
Toegevoegd op 27 februari 2019 15:30: tekst