waarom plakken magneten met zowel de Noordpool als met de Zuidpool aan ander ijzer?

Ik snap wel dat de Noordpool van èèn magneet tegen de zuidpool van de andere magneet aanplakt, maar waarom beide polen tegen ander ijzer? Zit in normaal ijzer twee polen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Het beste antwoord

Ijzer is neutraal. De moleculen van het ijzer zijn alle kanten op gericht. Zodra je een magneet er aan houdt worden ze gericht. Draai je de magneet om worden ze even goed aangetrokken op de zelfde manier. Haal je de magneet weg dan zijn de ijzermoleculen nog een beetje gericht waar de magneet was. Dit zorgt ervoor dat het ijzer nog licht magnetisch is. De gelijke polen van een magneet stoten elkaar af omdat deze moleculen in een vaste positie zijn.