Zijn driehoekssleutels universeel?

Mijn vriend en ik zijn in het bezit van 2 driehoekssleutels die passen op de cocons (=grindstenen behuizingen) waar onze afvalcontainer instaat. Nu is het me echter al vaker opgevallen dat liften en bepaalde deuren in de trein ook beveiligd zijn met zo'n soort slot. Heb ik met een en dezelfde sleutel dan ook toegang tot al deze deuren? Dit lijkt me toch niet wenselijk....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
5K

Het beste antwoord

Driehoeksleutels verschillen alleen in maat: jullie driehoeksleutels zullen op alle sloten passen met dezelfde grootte. Het aanbrengen van unieke sloten brengt kosten met zich mee, en wordt dan ook vermeden indien niet strikt noodzakelijk. Een cocon is een mooi voorbeeld: het is ongewenst als het door jan en alleman gebruikt wordt, maar als men toch toegang krijgt tot de afvalcontainer zou dit geen ramp zijn. Om deze reden zul je deze sloten natuurlijk niet aantreffen op huisdeuren etc.
Ook voor monteurs etc. is een driehoeksleutel handig: de sleutel behoort tot je gereedschap en heb je dus bij je. Men kan zodoende direct aan het werk, zonder dat je eerst de juiste sleutel hoeft te regelen.
Ja, hier kan misbruik van gemaakt worden. Gelukkig heeft niet iedereen een driehoeksleutel in zijn achterzak zitten, en zoals gezegd: er worden geen goudstaven achter een deur die met een driehoeksleutel geopend kan worden bewaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik gebruik bijvoorbeeld een 3 punt sleutel, een driehoek inwendig en een driehoek uitwendig en een vierkant. Deze gebruiken wij zowel voor de afval containers, Parkeer of rood/wit palen die in de grond staan met een slot en is ook geschikt zijn Energie kasten. Deze sleutel past dus bijna overal in, maar het kan millimeters verschillen dat deze sleutels elders niet zal passen. Om ze in de lift te gebruiken, ik zou het niet doen. En een lift openen met een driehoek sleutel kan wel, maar daar heb je een vrij lange pen voor nodig en daar passen deze sleutels niet op !

Toegevoegd na 1 minuut:
Sleutel op de foto is een voorbeeld, wij hebben hem in de vorm van een T-stuk

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie foto van de liftsleutel die ik op internet heb gevonden. Zie je ook duidelijk dat dit geen echte driehoek is !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan verschillende maten in zoals bij andere types.
En ja iedereen die er een heeft van een bepaalde maat kan al die bijhorende sloten bedienen.
Er zal wel over nagedacht zijn en daarbij niet iedereen loopt met dergelijke sleutels op zak.