Hoe werken elektrische aanstekers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat voor 'elektrisch' aansteker?

Het beste antwoord

Deze aanstekers werken door de piëzo-elektrische kristallen.
In een piëzo-elektrisch kristal zijn de positieve en negatieve elektrische ladingen gescheiden. Door een vervorming van het kristal wordt de symmetrie van de eenheidscel verbroken, en door de asymmetrie wordt een elektrische spanning gegenereerd.
Afhankelijk van de toegevoerde mechanische energie kan de spanning die hierbij wordt opgewekt variëren van millivolts, door geluidstrillingen bij microfoons en pick-upelementen, tot vele duizenden volts bij gasaanstekers. In het laatste geval wordt een soort hamertje onder veerspanning op het kristal geslagen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het mooie van dit piezo-element is dat hij niet leeg kan gaan.
Simpelweg: je drukt op een plaatje (bestaand uit kristallen) en deze kracht wekt een spanningsverschil op in het plaatje.

Als je die van de auto bedoelt:
De stroom van de accu van de auto maakt de spiraal van de aansteker heet. Daarna kan de plug gebruikt worden als aansteker.
SimonV
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
De elektrische aansteker in mijn auto werkt toch anders... :p
Inekez1
7 jaar geleden
Dit is slechts het elektronische ontstekingsmechanisme van een gasaansteker.
Ik had eens een collega die zich afvroeg hoe hij zijn lege elektronische aansteker kon 'opladen'. Hij had niet in de gaten dat zijn jet-flame aansteker ook gewoon op gas werkte.

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je de piëzo-ontsteking bedoelt. Dit werkt d.m.v. bepaalde kristallen onder druk een spanning op te laten wekken, en d.m.v. deze spanning een vonk te creëren.