Hoe worden (edel)metalen met een hoog smeltpunt gescheiden en gezuiverd?

Metalen als koper, zilver en goud zijn gesmolten goed mengbaar en komen vaak samen voor in div ertsen, en hebben smeltpunten van ca 900-1100 gr C. Hoe worden ze gscheiden en gezuiverd?

2 jaar geleden
in: Techniek
3.6K

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende methodes om op industriële schaal goud en zilver te scheiden. Historisch (Romeinen/middeleeuwen) werd een zilver/goud mengsel verhit met zout; het zilver werd omgezet in vluchtig zilverchloride; het goud bleef achter. Moderne methodes zijn gebaseerd op bv
-destillatie met salpeterzuur (oxideert zilver wel maar goud niet; zilver lost op) of koningswater (oxideert goud en zilver; waarna zilver neerslaat als zilverchloride);
-electrochemisch/electrolytisch (gebruik van elektrische stroom).
-reactie met chloride-gas (goud reageert niet, andere metalen wel).
Zie link voor details.

Koper is makkelijker, omdat koper veel makkelijker oxideert en een oplossing van koperzouten vormt.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Kort en duidelijk.