Hoe werkt een achtbaan?

Toegevoegd na 10 minuten:
En hoe komt het dat je niet uit de achtbaan valt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.8K

Antwoorden (2)

Dat is nogal afhankelijk van de achtbaan, maar heel simpel gezegd: Een karretje wordt vastgehaakt aan een hele grote ketting aangedreven door een motor die de hem een helling op trekt, vervolgens zorgt de zwaartekracht ervoor dat het karretje vanzelf weer bij het beginpunt uit komt. Maar er zijn ook achtbanen die gelanceerd worden bijvoorbeeld.

Willem Wever heeft er een stuk uitgebreider over geschreven, kijk even op de link in de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste achtbanen krijgen hun snelheid uit de zwaartekracht. Een karretje wordt omhoog getakeld (er zit een soort lift op het spoor). Als het op haar hoogtepunt komt, kan het enkel en alleen naar beneden. Het wordt deze kant op getrokken door de zwaartekracht, de andere kant kan het niet op omdat daar de 'lift' zit.

Het wordt dus naar beneden getrokken door de zwaartekracht, waardoor het snelheid maakt. Bij loopings, etc vallen mensen er niet uit door 2 redenen:
- je zit best goed vast in het stoeltje.

- de centrifugale krachten zorgen ervoor dat je in je stoel gedrukt wordt. Dit komt doordat jouw lichaam de richting wil behouden waarin het eerst ging. Dus om het concreet te maken:

stel je gaat in een achtbaan hard omlaag en maakt daarna een looping. Jouw lichaam wil gewoon een rechte lijn maken, wat niet kan doordat je in een stoel zit. Het stoeltje zit vast aan het karretje dat over de rails glijdt.

Eigenlijk is zelfs dit een oversimplificatie, want centrifugale krachten bestaan niet. Het is een combinatie van 2 krachten, die een stuk complexer zijn.