Het mooie van dit piezo elementje is dat hij niet leeg kan gaan. Het is als een spoeltje die elektrische energie omzet kinetische energie.

Simpelweg: je drukt op een plaatje (bestaand uit kristallen). deze kracht wekt een spanningsverschil op in het plaatje.

Toegevoegd na 1 minuut:
De werking hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van het piezo elementje. na verloop van tijd zal het toch langzaam vergaan, en werkt ie minder efficient
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste elektrische ontstekingen van aanstekers werken door het piëzo-elektrische effect.
Er zit dus geen batterij in die leeg kan raken, de elektriciteit wordt elke keer opgewekt door het veermechaniek dat een korte tik tegen het piëzo-kristal geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet het nog steeds !
Ik had een electrische aansteker die er na 2 jaar mee ophield. Ik rook ca. 30 sjekkies per dag. Gemiddeld moet ik die wel 2 keer aansteken, omdat die uitging of de aansteker door de wind uitwaaide. Ik kom dan op:
2x365x30x2 = 43800 vonken. Dat is maar 1 exemplaar,
maar dan heb je een richtlijn.
Reddie