Kan je de wind horen?

Hoe zit dat bijv. Met als je tegenwind hebt op de fiets en het waait hard, hoor je dan de wind of iets anders bij je oren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Je hoort de trillingen van de snelverplaatsende lucht langs en luchtdruk in je oren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wind (luchtverplaatsing) als zodanig hoor je niet.
Je hoort alleen de turbulentie (trillingen) die ontstaat als de wind ergens langs gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve de turbulente trillingen, die bij jouw oren ontstaan kan je ook trillingen horen die ontstaan als de wind door de bomen waait èn als wind om gebouwen of andere obstakels waait. Dat laatste kan soms tot (hinderlijke) fluittonen leiden, waar mensen soms ècht last van hebben. Er zijn processen om gevoerd. Zo'n hinderlijke fluittoon is o.a. ontstaan (en verholpen) rond de spandraden van de Erasmusbrug, de opbouw van een hoog gebouw bij het Rijswijkseplein in Den Haag en rond de Muzentoren, ook in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij tegenwind op de fiets, is het vooral de turbulentie (wervelingen) van de lucht rondom je eigen hoofd, die je hoort. Als je een microfoon in de wind houdt gebeurt hetzelfde. Vandaar dat de bekende windbollen gebruikt worden, om die wervelingen zoveel mogelijk van de microfoon weg te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geluid, dat wat je hoort, is altijd omgevingsmoleculen (de lucht) die je trommelvlies in beweging brengen.

De wind is bewegende lucht, al dan niet vervormd door de aerodynamica om je hoofd, en die brengt dus jouw trommelvlies in beweging, wat jij registreert als geluid.
rose