Is de hoeveelheid CO2 IN kassen slecht?

In kassen wordt er gezorgd voor een verhoogde hoeveelheid CO2 in de lucht. Nu ben ik benieuwd of dat niet ongezond is voor de mensen die er dagelijks rondlopen. Weet iemand dit?

2.8K

Het beste antwoord

Nee. Zonder extra toevoeging van CO2 in de kassen is de concentratie van CO2 in de kassen lager dan in de buitenlucht. Dit komt omdat planten CO2 opnemen.

Een uitgebreide studie hierover uit Wageningen vind je in de bron.

------
Als er geen CO2 gedoseerd wordt, is het aan de kasmetingen een duidelijke, zeer scherpe afname van de CO2 in de kaslucht te zien in de loop van de dag, tot 250 ppm en lager (ruim 100 ppm onder de concentratie in de buitenlucht). Dit is een belangrijke aanwijzing dat de CO2 in de kaslucht door het gewas wordt opgenomen.-------
Erna55
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal niet. Het aantal moleculen CO2 per miljoen (ppm) kan in een (tomaten) kas oplopen tot ongeveer 1200 door toevoeging van CO2.

In de buitenlucht is de ppm CO2 ongeveer 360 (+/-100). In principe is CO2 niet giftig. Het verdringt echter zuurstof en daarom is de maximaal toelaatbare waarde in een ruimte waar continu gewerkt wordt (MAC-waarde) op 5000 ppm vastgesteld.

Dus in de kassen is de hoeveelheid CO2 dus meestal duidelijk beneden de maximaal toegestane (gezonde) hoeveelheid.

http://www.kasklimaat.nl/123-Eigenschappen+van+CO2.htm
https://www.kasalsenergiebron.nl/content/research/gec_telen_tomaat_koelcap_nota_633.pdf
erotisi