Welke (sub)atomaire deeltjes zijn het kleinste?

Een molecuul bestaat uit een kern met daaromheen electronen. Waar bestaat de kern zelf weer uit? Wat zijn de kleinste bouwstenen die we bij de huidige stand van de wetenschap kennen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een Quark komt in de werkelijkheid nooit alleen voor. Ieder "echt" deeltje bestaat uit minimaal 2 Quarks die door middel van Gluons bij elkaar worden gehouden. Uit de formule E=MC2 volgt dat energie op de schaal van het atoom gelijk is aan een hoeveelheid massa. Hoe minder energie, hoe minder massa, en dus hoe kleiner.
In dat opzicht is de NEUTRINO een goede kandidaat. Er vliegen iedere seconde miljarden door je heen. Ze komen uit het binnenste van de zon en uit het heelal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik dacht dat dat quarks zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover wij nu weten een Quark. Als je een atoom zou opblazen tot de grote van ons zonnestelsel en er een conifeer op zou groeien van ongeveer 30 cm is de conifeer het quarkdeeltje.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog even verder gedacht het echt kleinste deeltje is natuurlijk een "string" Alleen is deze nog steeds theoretisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En quarks worden aan elkaar verbonden met gluonen, maar deze zijn waarschijnlijk massaloos, dus is het een "deeltje"?