Een veld is een richting en een sterkte. Bij een hoefijzermagneet heeft men de polen naar elkaar toe gebogen zodat je tussen de polen een krachtig en identiek gericht magneetveld krijgt.

Toegevoegd na 19 minuten:
In ouderwetse tv's richtte men het magneetveld om een elektronenstraal de juiste richting te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, onmogelijk.
Je spreekt zelf al van een veld. Dit velt 'zweeft' min of meer om een magnetisch vlak heen. Dit veld kan beïnvloed worden (door andere objecten, voornamelijk metaal en andere magneten), maar zal niet als een straal kunnen worden uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommige zwarte gaten treden aan de polen gerichte bundels maagneetvelden uit die weinig divergeren en als een straal worden waargenomen.
Ik heb het dan niet over oa de Hawkingstraling.

Ook in torussen (fusiereactorvaten) worden ringvormige magneetvelden gebruikt. het maken van magneet stralen met 0 Hz is echter moeilijk.

Men kan de velden dus wel richten en vormgeven maar je moet dat niet zien zoals een laserstraal.

Met SmCo en NDFeB magneten kan men zeer sterke velden opwekken die over grotere afstanden processen beinvloeden.
Zo heb ik een magneet die een ton kan trekken of afstoten (met een andere magneet met dezelfde pool naar de andere magneet gericht)

Men kan dus magnetische velden manipuleren en richten maar de divergentie (uitwaaiering) is lastig in de hand te houden.Omdat veldlijnen elkaar afstoten zijn ze niet te bundelen en coherent te krijgen omdat het geen EM straling betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Magnetische velden kunnen voor zover bekend niet worden gericht in een straal. De technische uitleg is dat de divergentie van het magnetisch veld altijd 0 is (één van de Maxwell vergelijkingen).
Deze "wet" heeft geen empirische ondersteuning, anders dan dat men nog nooit een magnetische monopool (een bron van magnetische veldlijnen) heeft waargenomen.
Het spreekt voor zich dat indien magnetische monopolen wèl bestaan, magnetische velden wèl gericht kunnen worden, net als elektrische velden.
Voor meer informatie over dit onderwerp verwijs ik je graag door naar onderstaande website.