Hoe komt het dat als ik een stuk hout in een vacuum met wat water onder in stop, het bovenste laagje water bevriest?

Ik heb voor in mijn aquarium een mooi stuk hout gevonden. Om deze in het aquarium te leggen. Moet ik deze volledig impregneren met water. Normaal doe je dat door het voor een paar weken in een emmer water te leggen. Nu heb ik op mijn werk de beschikking over een vacuumpomp, dus ik dacht ik leg het hout in een laagje water en zuig het vacuum, om het proces te versnellen. Dit lukt overigens niet, maar het water bevriest wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dit kan niet.
Door onderdruk of vaccuum verlaag je het kookpunt van water: het gaat dus bij lagere temperaturen dan 100°C koken. (Dus) ook het smeltpunt verlaagd tot minder dan 0°C.
Dus wat je mogelijk ziet is wat anders dan bevriezen van water.
10 jaar geleden
Ik begrijp de redenering niet zo goed om een stuk hout in vacuüm sneller in te wateren, maar soit.

Als de druk daalt wordt deze op een gegeven moment gelijk aan de dampspanning van water en begint dit water te koken. Hierdoor wordt er veel verdampingswarmte onttrokken aan het water en koelt dit af. Waardoor ook de dampspanning daalt en de druk verder zal dalen tot op het moment dat het vriespunt van water bereikt is en het water zal bevriezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Lijkt mij een goede verklaring. plus