Hoe ontstaat een W-boson als een neutron in een proton vervalt en wat veroorzaakt dat verval?

Als een neutron in een proton verandert dan verandert 1 down quark in een up quark onder uitzending van een electron en antineutrino. Die verandering komt doordat er een W-boson in het spel komt, die een heel grote massa heeft (80Gev).

De vraag is nu wat initieert nu zo'n W-boson om vervolgens een down quark in een up quark te veranderen? Komt die uit het vacuum? Zo ja waardoor?

Toegevoegd na 4 uur:
Ps Ik weet niet zeker hoe moeilijk deze vraag precies is, maar ik sluit het in ieder geval niet uit dat het juiste antwoord niet alleen 10 punten op kan leveren maar misschien ook wel een Nobelprijs! ;-)

erotisi
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Het neutron is, zoals de meeste elementaire deeltjes, niet stabiel. Het heeft echter een, vergeleken met andere elementaire deeltjes, zeer lange halfwaardetijd van 886 seconden.
Dat betekent dus dat een neutron gemiddeld na ongeveer een kwartier spontaan vervalt. Uit vroegere metingen was al gebleken dat daarbij een elektron en een antineutrino gevormd werden, terwijl het neutron veranderde in een proton. Deze drie deeltjes zijn voor zover we weten wel stabiel.
Met grote deeltjesversnellers kunnen steeds meer details van dergelijke processen bestudeerd worden. Zo weten we al dat neutronen en protonen bestaan uit drie quarks en dat het verval verklaard kan worden doordat één d-quark verandert in een u-quark.
Simon van der Meer en Carlo Rubbio hebben, met behulp van de deeltjesversneller van CERN, ontdekt dat het d-quark niet direct een elektron en een antineutrino uitzendt, maar dat het eerst een W-boson vormt. Een W-boson is zeer instabiel en vervalt binnen 3×10−25 s meestal tot een elektron en een antineutrino. Van der Meer en Rubbio hebben voor deze ontdekking inderdaad de Nobelprijs ontvangen.
Van het tempo waarmee een bepaald instabiel deeltje vervalt kan alleen statistisch iets gezegd worden. Dat het neutrino een halfwaardetijd heeft van 886 s en het W-boson 3×10−25 s betekent dat na zoveel tijd de kans dat het deeltje vervallen is 50% bedraagt. Die kans wordt dan weer bepaald door de waarde van koppelingsconstanten. Waarom koppelingsconstanten een bepaalde waarde hebben, dat weet niemand.
Maar over het tijdstip waarop een bepaald individueel deeltje vervalt kan geen zinnig woord gezegd worden. Het is een quantum-toevalsproces dat geen oorzaak heeft. Individualiteit is trouwens sowieso een problematisch begrip voor elementaire deeltjes.
Dat het neutron instabiel is wil niet zeggen dat alle atoomkernen die neutronen bevatten (en dat zijn ze allemaal behalve het waterstofatoom) ook instabiel zijn. Immers, het door het vervallen neutron uitgezonden elektron kan worden ingevangen door een van de aanwezige protonen, dat daardoor weer een neutron wordt. Er vinden in een atoomkern voortdurend uitwisselingen van W-bosonen plaats tussen de protonen en neutronen. En omdat dit alles niet gemeten kan worden vanwege de onbepaaldheid van deze deeltjes, is de atoomkern in feite een superpositie van allerlei mogelijke configuraties van neutronen en protonen. Met als enige restrictie dat "van buitenaf gezien" het aantal neutronen en het aantal protonen vastligt.
WimNobel
7 jaar geleden
WimNobel
7 jaar geleden
Voor de ontdekking van het W-boson is dus al een Nobelprijs vergeven. Degene die een verklaring geeft voor de waarde van de koppelingsconstanten, en daarmee voor de halfwaardetijd van deeltjes, krijgt er vast ook een. Maar ik heb geen idee… Dan ga ik maar voor de 10 punten!
erotisi
7 jaar geleden
Maar waar ik nou zo nieuwsgierig naar ben is waarom/hoe een d-quark dan eerst een W-boson vormt, die zoveel groter is dan de quark zelf.
Daar komt natuurlijk het Higgsveld bij kijken die massa geeft aan het Wboson. En ik zie het dan waarschijnlijk ook veel te simplistisch, maar dat kan misschien toch ook wat verduidelijken. Want wat wordt er bedoeld met dat een quark een boson vormt? Een electron vormt toch ook geen foton voordat hij deze uitzend; tenminste in mijn oppervlakkigheid zie ik dat meer als een afsplitsing van energie van dat electron. Maar dat kan ik nog begrijpen aangezien een electron veel meer energie heeft dan een foton. Maar een quark heeft veel minder energie dan een Wboson dus afsplitsen van zichzelf kan hij niet. Wel heeft een d-quark 2,5Mev meer energie dan een u-quark dus zou je denken dat hij genoeg zou moeten hebben aan de uitstoot van 2,5Mev. Ik zou dan bijna het vermoeden krijgen dat een d-quark gewoon bestaat uit twee u-quarks. Dat komt ook nog mooi uit met de lading, want 2 x -1/3 maakt +2/3. Toch 'besluit' de d-quark een deeltje die honderden keren zo groot is als hijzelf te vormen en gebruiken; wat werkt de natuur omslachtig zeg ;-) En wordt een dergelijke theorie niet weergegeven in de MC physics waar alle elementaire deeltjes bestaan uit mono-charges*?? Enfin dat zijn natuurlijk allemaal (enigszins logische) verzinsel maar ergens haalt hij dan energie vandaan (ik vermoed dus uit het vacuum/higgsveld) maar of dat nu op zijn eigen initiatief is of door een externe oorzaak is dan de vraag; al begrijp ik dan dat dat niet bekend is of (misschien) geen oorzaak heeft. *ik weet niet of MC physics een aanvaarde/mogelije theorie is, weet jij dat misschien
http://www.mcphysics.org/