werkt de zwaartekracht altijd aantrekkend?

Ik las ergens dat als er sprake is van een tegengestelde lading de zwaartekracht juist afstotend werkt. Maar misschien heb ik het niet goed begrepen. Want zwaartekracht werkt toch alleen met massa. Het ging weliswaar over gravitonen die een hele spin hebben en dat ze daardoor ook afstotend kunnen werken. Maar hoe zit het nou?

Toegevoegd na 18 uur:
'De bouwstenen van de schepping' door Gerard 't Hoofd blz 38:

"De drager is het hypothetische graviton. Hoewel nog nooit ontdekt, weten we wat de kwantummechanica erover zal zeggen: het heeft massa 0 en spin 2.

Een algemene wet voor alle krachten is dat als de drager even spin heeft, de kracht tussen twee gelijksoortige ladingen aantrekkend is en tussen tegengestelde ladingen afstotend. Heeft de drager oneven spin dan is dit andersom."

Aldus 't Hoofd.

erotisi
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
In welk artikel las je dat ?
Waar ging het over ?
SimonV
9 jaar geleden
Bedoel je zoiets? http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/21267/elk-deeltje-anti-deeltje-hypothetische
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet is het graviton nog een volstrekt hypothetisch deeltje.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Zéker na de aanvulling een goed onderbouwde vraag waar ook wat van te leren valt. Goeie vraag !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had iets verwacht met anti-materie. Maar deze vraag is zo volledig, dat hier geen antwoord op te geven is.
Maar ik moet zeggen dat er weinig goede theoretische natuurkundigen zijn. Je zou het meneer Gerard ‘t Hooft zelf dienen te vragen.

Antwoorden (1)

Je bent in de war met elektrische en magnetische krachten. Die werken met positieve en negatieve ladingen resp. noord- en zuidpolen. En die trekken elkaar aan resp. stoten elkaar af. Zwaartekracht heeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Je gaat totaal niet in op het spin getal waar Erotisi het over heeft. Ik zou hetzelfde antwoord gegeven hebben als jij, ware het niet voor de toevoeging die hij geeft.
Maar die is waarschijnlijk later gemaakt, dat kan ik niet zo snel zien.
Thecis
8 jaar geleden
oh, zie ook zojuist dat deze vraag 9 maanden oud is :D
Ben er ook lekker snel bij zeg.......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er is welzeker een wisselwerking met de zwaartekracht. Objecten stoten de aarde af met de zelfde kracht als ze worden aangetrokken alleen die kracht is zo klein dat de aarde daar niks van merkt