Hoe wordt het getal oneindig als bijzonder beschouwd?

Ik vraag me al een tijdje af of er iets bijzonders is aan het getal oneindig en wat het zo bijzonder maakt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als er iemand bronnen weet die antwoord geven op de vraag zou diegene dat a.u.b. erbij kunnen zetten? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Het 'getal' oneindig is bijzonder in de vorm dat het geen echt/vast getal is, maar dat je er tóch mee kan rekenen.

B.v.: oneindig gedeeld door oneindig = 1

Maar het heeft ook andere 'rare' eigenschappen: 2 x oneindig = oneindig (en toch ook weer niet...)
kierkegaard47
7 jaar geleden
oneindig / oneindig is niet 1 maar ongedefinieerd. Je kunt er nl alles laten uitkomen wat je wilt,. precies om de reden die je er onder al aangeeft (nl dat 2* oneindig weer oneindig is).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oowh, super bedankt voor je antwoord! Zijn er toevallig goede bronnen die dit beschrijven?

Andere antwoorden (1)

oneindig is geen getal. Daarvoor zijn er te veel "rare" eigenschappen. Om te beginnen al dat oneindig - oneindig en oneindig : oneindig onbepaald is ( ga maar na: is het 1 of 2, of 100, of oneindig?)
En dan zijn er ook nog eens verschillende soorten oneindig: 1,2, 3... is een oneindige reeks, maar de reële getallen zijn aantoonbaar "oneindiger". En er zijn nog veel soorten oneindig die nog veel oneindiger zijn (hoeveel? je raadt het al-- oneindig veel).
Dus, als je ook nog gewoon wilt rekenen, kun je oneindig beter niet als een getal beschouwen...