"Draadloos laden", ook wel inductieladen, is gebaseerd op de wisselwerking tussen elektriciteit en magnetisme (of beter gezegd, het feit dat beide facetten van dezelfde meer fundamentele kracht zijn: de elektromagnetische kracht). In de lader, die zelf zijn stroom haalt van een accu of het lichtnet, wordt met de elektriciteit een magnetisch veld opgebouwd. In het te laden apparaat, zoals bijvoorbeeld veel elektrische tandenborstels, wordt het magnetisme weer terug omgezet naar elektriciteit.

Er is op Google, YouTube, Wiki et cetera zeer veel over te vinden. Als je Engels verstaat kun je je eens wenden tot de bronnen bij deze post. Ik heb een paar videos doorgebladerd en deze lijkt het redelijk goed te laten zien.

Overigens krijg je bij de zoekterm "induction charging" betere informatie dan bij de zoekterm "wireless charging"; de laatste laat meer producten zien en de eerste meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Goed antwoord, +
1 toevoeging, inductieladen werkt alleen op (zeer) korte afstand. Vandaar dat je een telefoon op een plaatje legt, de tandenborstel op een standaardje en een stofzuiger in een laadstation staat (sommige werken met contacten, anderen met inductieladen)

Andere antwoorden (1)

Bij een transformator heb je energie overdracht volgens hetzelfde principe. Maar dan heb je een gesloten kern die er als een gesloten vierkant uitziet. Deze kern is aanwezig omdat dat een goede geleider is voor het opgebouwde magnetisch veld.
Dit principe werkt ook in de lucht en als de spoelen op elkaar liggen. Maar dan is de energieoverdracht minder efficiënt. Dus je moet er veel meer energie instoppen dan dat er uit komt.
Nikola Tesla, naar wie de eenheid van het elektromagnetischveld is vernoemd heeft de elektromotor sterk verbeterd.
Maar hem is de Tesla elektrische auto ook genoemd, maar dit even terzijde.