Is roestvrijstaal echt roestvrij?

Wat is de samenstelling van RVS bv 1.4301/4307
En wat zijn de chemische en mechanische samenstelling van dit materiaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.3K

Het beste antwoord

Volgens de informatie op onderstaande site (link) zou
er meer chroom in moeten zitten als de materiaalaanduidingen die jij geeft. Naar ik begrijp geven de laatste twee cijfers het chroompercentage van de legering aan, en roestvast(vrij) staal zou minimaal 15% chroom moeten bevatten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Roestvrijstaal is een foute benaming, de juiste benaming is roestvaststaal. Ook het idee dat het niet zou roesten is een fabeltje, enkel edelmetalen zoals goud en platina zijn echt roestvrij.
Vroeger op school geleerd dat RVS minimaal 13% chroom moet bevatten voor we kunnen spreken van RVS.
Op onderstaande link kan je nog veel meer info vinden over RVS.