Maken bouwkundig ingenieur ook plannen?

Ik zou graag industrieel ingenieur bouwkunde gaan studeren, maar ik vroeg mij af of bouwkundig ingenieurs ook plannen/ontwerpen maken van bv. bruggen, wolkenkrabbers,...?
Of zijn het enkel de architecten die plannen maken?
Dat de bouwkundig ingenieur bv enkel stabiliteitsberekeningen doen of als werfleider aan de slag zijn etc?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Je schrijft dat je een opleiding industrieel bouwkundig ingenieur wilt gaan volgen. Die specifieke term ken ik zelf niet maar ik neem even aan dat het een opleiding bouwkunde betreft, met wellicht een master in industrieel ingenieur.

Onder de studie bouwkunde vallen een breed scala aan disciplines en wat je daarmee uiteindelijk gaat doen is nog veel diverser. Zo kan bijvoorbeeld iemand die bouwkundig ingenieur gestudeerd heeft, inderdaad in het vakgebied van planner, tekenaar, calculator, inspecteur, voorman, meettechnicus, opzichter, etc, terecht komen. En dat zou hij kunnen doen in bijvoorbeeld de sector wegenbouw, waterbouw of infrastructuur. Deze groep wordt doorgaans ook wel civiele techniek genoemd.
De toevoeging "industrieel" geeft eigenlijk aan dat je niet met civiele techniek (bruggen bouwen e.d.) bezig gaat, maar juist met het andere uiterste: in de industrie. Daar moet ten slotte net zo vaak iets gebouwd worden als dat men huizen en wegen nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan de bouw van een energiecentrale of een gaswinningsinstallatie, mijnbouw, delfstoffen industrie, of misschien wel een scheepswerf of een papierfabriek bouwen.

In bijna alle gevallen zal een bouwkundige uiteindelijk op de eerste plaats in direct contact met de techniek blijven. Dus dat betekent dat je meestal op de bouwplaats zelf aanwezig moet zijn voor een gedeelte van de werkzaamheden. Dat kan zijn met de laarzen in de blubber, of net zo goed vanaf een teken/rekenkamer op de bouwplaats.

De rol van de architect is veel complexer. Hij bepaald in eerste instantie hoe het er uit moet komen te zien. Daarnaast werkt hij (samen met een team aan ingenieurs) de constructie helemaal tot in detail uit en berekenen ze of het sterk genoeg is of bijvoorbeeld de gevolgen van uitzetting en krimp bij temperatuursverschillen, het gewicht van sneeuw op het dak, regenval, verzakking, aarbevingen, enz, enz. Maar het werk van de architect eindigt wel bij de tekeningen (en bijbehorende dossiers). Dan moet de bouwkundigen nog bepalen hoe hij de beschikbare materialen met behulp van kranen, trucks, graafwerktuigen, machines, gereedschappen en mensen zal gaan gebruiken om hetgeen op de tekening van de architect tot op de centimeter in het echt na te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor het goede antwoord!