Hoe heet het begrip dat bij wetenschappelijke metingen wordt gebruikt om externe factoren zo veel mogelijk uit te sluiten?

Voor een project op school moeten wij bij een zelfontworpen propeller verschillende grootheden meten. Dit doen we door de propeller in een windtunnel te plaatsen en de snelheid op te laten lopen waardoor we andere variabelen kunnen aflezen (luchtweerstand, thrust etc). Om statistisch gezien het beste resultaat te krijgen moeten we de snelheid niet lineair laten oplopen maar random waarden kiezen. De eerste meting kiezen we een snelheid van v=4 dan v=18 v=5 v= 12 v= 16. Volkomen random dus. Hoe heet dit begrip want blijkbaar heeft dit een naam maar dit kan ik helaas niet vinden. Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen..

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 dag:
Blijkbaar werd er met dit begrip op Hysterese gedoeld (zie link).

Toch allemaal bedankt voor jullie hulp!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hysterese

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

In de economie en sociale g wetenschappen wordt daarvoor de uitdrukking "ceteris paribus" gebruikt. Ik weet eigenlijk niet of het in de natuurwetenschappen een gebruikelijke term is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn dat niet de variabelen.
Robby BB