hoe werkt een platenwisselaar?

ik heb informatsie aan het verzamelen hoe een platenwisselaar werkt. als ik op internet ga zoeken lijkt het of de stromen met erlkaar in open verbinding staan? klopt dit of begrijp ik dit verkeert.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.3K
Reddie
10 jaar geleden
Wat voor platenwisselaar bedoel je?
Wat moet deze wisselaar wisselen?
Ik ken alleen de platenwisselaar voor grammofoonplaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een warmteplatenwisselaar.
wat ik niet snap is dat de warmte volgens deze afbeelding van boven naar beneden stroomt en dan nogsteets wamr is wat is dan het nut van dit apparaat?

Het beste antwoord

Dat begrijp je inderdaad verkeerd.
Als je de tekening goed bekijkt zie je dat blauw linksonder wordt ingevoerd, en alleen
in de (holle) blauwe plaat naar boven kan, alwaar het linksboven terug kan vloeien.
De blauwe plaat heeft alleen een DOORVOER voor de rode stroom.
Zo heeft de rode plaat alleen een DOORVOER voor de blauwe stroom, en kan alleen in de (holle) rode plaat naar beneden stromen.
In werkelijkheid zijn de (holle) blauwe en rode platen niet gescheiden, maar het zijn platen die afwisselend de ene kant van boven naar onder open zijn, en de andere kant alleen doorvoeren, en omgekeerd.

Toegevoegd na 16 minuten:
De blauwe en rode pijlen geven alleen de twee stromen aan. Niet de temperatuur.
De blauwe stroom is bij het inkomen koud, maar wordt tijdens het traject steeds verder opgewarmd. De rode stroom (die tegengesteld loopt) wordt tijdens het traject steeds koeler.
Dit tegenstroom"principe" zorgt ervoor dat het meest afgekoelde (rode) water het koudste water nog wat kan opwarmen, terwijl het heetste (rode) water het meest opgewarmde nog kan verwarmen.
Aldus onstaat er over het hele traject een gelijkmatige temperatuur gradient.
In tekening ongeveer als volgt
0 graden -> ------------------------------------ -> 90 graden
10 graden <- ------------------------------------ <- 100 graden

Zou je het anders doen dan:
0 graden -> ------------------------------------ -> 50 graden
100 graden -> ------------------------------------ -> 50 graden
Dan hebben ze aan het eind alleen de gemiddelde temperatuur.
Terwijl er door het grote temperatuurverschil aan het begin ook grote spanningen in het materiaal ontstaan.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke dit heldert heel veel op ik raakte inderddat door de war met blouw en rood en de warmte overdracht.
ik heb nog een vraag klopt het dat het water er maar op een maneer door heen kan. stel dat de rode lijn warmt de blouwe lijn op normaal gesproken.
kan je dan ook de stromen omdraaien dat de rode lijn warmte opneemt en de blouwe lijn warmte afstaat. of kan het water er maar op een manier door heen?
Reddie
10 jaar geleden
@Nagtwint , in principe maakt de richting niet uit. Maar zoals uit mijn tekening blijkt
0 graden ->——————————————————-> 90 graden
10 graden <-——————————————————<- 100 graden
heb je wel een koude en een warme kant.
Maar in je plaatje lijkt dat voor / achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke supperbedankt voor dit andwoordt je hebt me echt goed geholpen.