hoe werkt het vriesdroogprincipe?

wat hou je over als je b. v. yoghurt vriesdroogt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk wordt het dan gewoon poeder. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het principe van vriesdrogen is dat door de lage temperatuur de in de te drogen stof aanwezige watermoleculen worden opgenomen in ijskristallen, die vervolgens in zeer droge lucht verdampen, of eigenlijk sublimeren. (sublimatie: het direct overgaan van vaste vorm naar gasvormige toestand).

Vriesdrogen oploskoffie
Deze methode van drogen wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het produceren van oploskoffie of soep-uit-een-zakje en bij het conserveren van levensmiddelen en geneesmiddelen (met name poeder voor injecties en infusen). Ook wordt de techniek gebruikt bij het verwijderen van water uit voorwerpen die door water zijn aangetast, zoals bluswater uit unieke boeken na een brand of overstroming.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je yoghurt zou vriesdrogen blijft er een weinig wit poeder over.