Zijn/waren er in Nederland gasometers?

Ik was in Berlijn. Daar kwamen we tijdens een wandeling toevallig langs een gasometer. De (oudere) Duitse dame die ons vergezelde vertelde ons, dat gasometers vroeger bijna overal stonden; ze waren net zo gebruikelijk als watertorens.

Tot op dat moment kende ik alleen de enorme gasometer bij Oberhausen.

Waren gasometers vroeger in Nederland net zo gebruikelijk als in Duitsland?
Zo nee: waarom niet?
Zo ja: zijn er Nederlandse gasometers bewaard gebleven?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Techniek
1.5K

Het beste antwoord

Die gasometers of gashouders waren vroeger in de meeste landen in gebruik, ook in Nederland. Die dingen werden gebruikt om gas op te slaan van een gasfabriek. In een gasfabriek werd uit steenkool stadsgas of cokesovengas geproduceerd. Dit gas bevatte waterstofgas, methaan en koolmonoxide. Door dat laatste was stadsgas erg giftig. Nog steeds denken sommige mensen dat je goed zelfmoord kunt plegen door met je hoofd in de over te hangen. Dat lukt echter vrijwel niet meer omdat methaan nauwelijks giftig is. En door het waterstof in het gas, was het lichter dan lucht, nog zo'n eigenschap die regelmatig opduikt maar wat dus niet meer geldt.

Gas werd vroeger vooral veel gebruikt voor verlichting, zowel voor de straatlantaarns als in huizen. De komst van de gloeilamp betekende het einde van dit gebruik. En met de ontdekking van de grote gasbel onder Slochteren viel het doek helemaal voor het fabrieksgas en werd er ook niet meer op gekookt. Nu we gas oppompen is er weinig behoefte meer aan bovengrondse opslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Naaldwijk staat nog een gashouder uit 1927.

Toegevoegd na 3 minuten:
In het Westerpark in Amsterdam is nog een monumentale gasfabriek uit 1883. Daar is ook nog een gashouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor in mijn jeugd keken we vanuit het platteland naar het gasbedrijf naar het dorp waar zo'n ding stond. En hij ging omhoog en omlaag naargelang ze meer of minder gas uit steenkolen maakten. Met de invoering van aardgas verdwenen ze uit beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Waar was dat, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedum
In België waren in ieder geval overal gassometers , hier en daar staat er nog wel een.
Ze werden gebruikt in de tijd van het stadsgas tot begin jaren 60
In sommige steden zijn ze blijven staan zoals in Gent en zijn zelfs beschermd als industrieel erfgoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die waren vrij gebruikelijk:

De meeste gashouders zijn afgebroken of hebben nu een andere functie gekregen, ik neem aan dat je de gashouder van de Westergasfabriek van Amsterdam wel kent,dat is nu een evenementenhal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee,of je het kunt vergelijken, maar in mijn jeugd hadden we wel een grote gasopslag in onze stad, bestaande uit 2 grote tanks met stadsgas.
Wij noemden het de gasfabriek,omdat het gas er ook wed geproduceerd.
Met de komst van het aardgas zijn bijna alle gastanks verdwenen,ook omdat ze er niet uitzagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik dacht,dat er in A'dam nog een gebouw bewaard was gebleven,van waaruit TV uitzendingen plaats vinden.