is er een apparaat waarmee je je dromen kunt terugzien?

ik heb soms best wel gave dromen, van bijv. dat je over het universum heerst ofzo, maar dan wordt ik wakker en dan kan ik niet meer dromen, en dat is niet leuk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de toekomst zal er vast iets op uitgevonden worden, bijv. een app op je mobiele telefoon die de boel vastlegd, waarmee je ook kan pauzeren om later de droom voort te zetten, om de droom opnieuw te dromen of om een ander (of een hele wijk) van jou droom te voorzien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laten we dan wél, wanneer we andermans dromen kunnen inzien en beleven, de volgende uitspraak van de bekende Jean-Luc Picard in ons achterhoofd houden: "A man cannot be held responsible for what his mind does while he is asleep."
Ivana
8 jaar geleden
Gelukkig maar Lies, dan kan je de mooiste dromen genieten zonder je schuldig te voelen. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laten we hopen dat die app er nooit komt. Voor je weet krijg je via je mail "U heeft vannacht gedroomd over ... misschien is dit iets voor U?"
En dan heb je over Maxima gedroomd :-)
of
"De AIVD kijkt met U mee, zelfs als U slaapt"
:-(
En als je dan over Maxima hebt gedroomd wordt je mogelijk gewekt door een arrestatie team, of door Alex.

Het beste antwoord

Zo'n apparaat bestaat niet, maar er bestaat wel iets dat behoorlijk dicht in de buurt komt.

Dat is een notitieblok en een pen. Die leg je naast je bed. Als je wakker wordt uit een droom pak je *meteen* het notitieblok en de pen om de droom zo snel mogelijk op te schrijven.

Snelheid is extreem belangrijk. Dromen "vervagen" namelijk vaak al binnen enkele seconden. Het beste kun je dus direct de hele droom opschrijven in een aantal trefwoorden. Want als je begint bij het begin en dat meteen uitschrijft, ben je het midden en het einde al vergeten voordat je hrt begin op papier hebt gezet.

Dus eerst in trefwoorden de *hele* droom beschrijven, daarna pas de details van de verhaallijn en je gevoelens beschrijven. Dat is de enige manier om je droom vast te houden zodat je hem, mits je een goed inlevingsvermogen hebt, opnieuw kunt beleven.

Als je je dan ook nog bekwaamt in het lucide dromen kun je je droom niet alleen in wakkere toestand opnieuw beleven, maar kun je hem ook opnieuw dromen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ik werd een keer wakker tijdens een droom, deed iets (wat?), viel weer in slaap en droomde verder! Is me nooit meer gelukt, maar ik vond dit al een wonder . Wat je zegt @Cryofiel over 'je droom noteren' is helemaal waar, steekwoorden noteren en inderdaad zo snel mogelijk .. ik deed dit een tijdje en was vaak niet snel genoeg ~ z.o.e.f. weg was je droom, niks nadenken, weg voordat je er erg in had! heel jammer, je moet je er echt in trainen , er een automatisme van maken .
Ivana
8 jaar geleden
Je kunt je ook trainen in dromen onthouden.
WimNobel
8 jaar geleden
En vooral niet proberen er een logisch verhaal van te maken als je het opschrijft want dromen zijn nu eenmaal niet logisch.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat bestaat niet. Je kunt hooguit een dromenvanger kopen en hopen dat dit helpt. Maar dromen ontspruiten aan jouw hersenactie, en wat zich daar afspeelt kan op geen enkele manier door iets daarbuiten worden vastgelegd.