Oorspronkelijk werden permanente magneten van staal gemaakt, tegenwoordig bestaan er allerlei legeringen die voor dit doel uitermate geschikt zijn, zoals legeringen van ijzer, nikkel en kobalt waaraan nog enig aluminium, mangaan en koper wordt toegevoegd, of ook keramische stoffen zoals bariumoxide en ijzer(III)oxide. Zeer sterke magneten maakt men tegenwoordig uit gesinterde combinaties met zeldzame aarden, zoals samarium-kobalt (SmCo) of neodymium-ijzer-boor (Nd2Fe14B). Met supergeleiding zijn (bij zeer lage temperaturen) zeer krachtige permanente magneten mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe komt het dat magneten elkaar af kunnen stoten en aan kunnen trekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een magnetisch veld wordt geproduceerd door de bewegende elektrische ladingen, en wordt daarom ook wel elektrodynamisch veld genoemd. In een magneet wordt het veld veroorzaakt door de bewegingen van de elektronen in het materiaal.
Hoe het precies in z'n werk gaat is een vrij technisch verhaal waar ik ook de details niet van weet. Dat is verder voor school ook niet van belang om te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er dus om dat door middel van electriciteit de electronen op een andere manier gaan bewegen? En dat dit anders bewegen ervoor zorgt dat het materiaal magnetisch wordt? Snap ik het zo goed? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fantasia: Electromagnetisme uit zich in twee waarneembare zaken: magnetische velden en electrische velden. Electromagnetisme is een fundamentele kracht. Dat wil zeggen dat het niet kan worden omschreven in termen van andere krachten. Het antwoord op je vraag hoe het kan dat magneten elkaar aantrekken of afstoten, is dus niet nader uit te leggen in termen van andere krachten. Waarschijnlijk moet je alle nieuwe theoriën (zoals de stringtheorie) niet alleen kennen maar ook snappen, om meer / iets diepers te kunnen zeggen over (electro)magnetische krachten :).
Volgens mij zijn er op dit moment geen mensen op aarde die al die theoriën kennen en ook snappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RiaNino, ik kan daar geen goed antwoord op geven. Magnetisme is in tegenstelling tot veel andere onderwerpen zeer beperkt besproken op de middelbare school, ik weet het simpelweg niet.
Hopelijk krijg je antwoord van iemand die er meer verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ferromagnetische materialen wordt het magnetisch effect opgewekt doordat elektronenbanen in de atomen zich parallel aan elkaar gaan richten waardoor het magnetisme van afzonderlijke atomen niet meer wordt uitgemiddeld maar zich versterkt. Bij verhitten van een magneet gaat deze oriëntatie weer verloren en wordt het voorwerp gedemagnetiseerd. De temperatuur waarbij dit gebeurt is afhankelijk van het type materiaal, en wordt Curietemperatuur genoemd. Is wat wikipedia daarover te vertellen heeft. Dit is wat mijn natuurkunde leraar er altijd over te vertellen had.
Een magnetisch veld wordt opgewekt door een bewegende elektrische lading. Een elektron is zon lading. Samenvattend,
elektronen hebben een magnetisch veld, normaal heffen die elkaar op, maar in magneten gaan ze op een soort van dezelfde manier draaien, waardoor er een magnetisch veld ontstaat.
(Deels) Van ijzer, nikkel of kobalt. Dat zijn nl. de drie elementen die magnetisch gemaakt kunnen worden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik was gadolinium vergeten.

Een manier om die materialen magnetisch te maken, is het te smelten en het dan in een electromagnetisch veld te plaatsen tijdens het stollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe worden ze dan magnetisch gemaakt?
Want ijzer an sich is niet magnetisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat mijn natuurkundeleraar (en de natuurkundeboeken) niet alle elementen had genoemd :).
Er werd destijds nogal stug beweerd dat alleen ijzer, nikkel en kobalt gemagnetiseerd kunnen worden. "Er zijn vier ferromagnetische elementen, namelijk ijzer, nikkel, kobalt, gadolinium. Neodymium en dysprosium zijn bij zeer lage temperaturen ferromagnetisch. Er zijn echter veel meer ferromagnetische legeringen, maar er bestaan ook gesinterde materialen die magnetisch zijn, zoals ferriet." http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisme
Van magnetiet, een materiaal dat erg veel ijzer bevat en ....magnetisch is. Je kunt ook ijzer magnetisch maken met stroom, maar dat is een ander proces. Er zijn ook meer metalen soms magnetisch (nikkel, kobalt, gadolinium), maar ijzer is eigenlijk het meest zoniet enige gebruikte materiaal voor het maken van magneten , magneetjes, vaak weer gemengd met andere metalen tegen het roesten. (legering).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van ijzer meestal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde is een grote (voorlopig permanente) magneet.... (Noord en Zuid pool) verder kun je van alle materialen die elektronen geleiden een magneet maken. (vb electromagneet in sloperijen).

Er is een onderscheid tussen permanente magneten en daar is het antwoord al op gegeven en niet permanente magneten.

Het feit dat de aarde niet "verbrand" door de uitbarstingen van de zon hebben wij voor een groot deel te danken aan het aards magnetisme...

Er wordt gezegd dat magnetisme en electriciteit elkaars tegengestelden zijn. Gooi elektronen door een spoel (van geleidend materiaal) en er ontstaat magnetisme, gooi een magneet door een spoel en er ontstaat electriciteit.

Een magneet = -electriciteit

Kijk op youtube als je iets wilt weten over het gebruik van magneten en spoelen. Zoek op Over unity of sterspoelen.

Het schijnt namelijk dat we een aantal dingen nog niet weten over magneten en spoelen in combinatie met puls, frequentie en vortex.