Hoe dik moet een verlengsnoer van 40 meter zijn voor krachtstroom?

Ik heb een elektrische lier op krachtstroom. Op de moestuin gebruik ik deze om te ploegen en hij loopt dan op een aggregaat die 600 watt krachtstroom genereert. Dat werkt goed.
Nu wil ik de afstandsbediening verlengen van 5 naar 40 meter. Op het typeplaatje van de motor staat: 0.25 kw. Toen ik hem 2e-hands kocht zat de afstandsbediening aan een kabel van 5 meter met aders van 4 mm2.
Daarom twijfel ik of 1.5 mm2 wel genoeg is. Waarschijnlijk moet ik de 40 meter verdubbelen (de stroom loopt ook weer terug naar de motor)

Wat ik op diverse sites (van kabelleveranciers) lees is dat voor de 0.625 ampère die ik gebruik ( 250/400) 1 mm2 meer dan genoeg zou zijn. Waarom zit er dan nu zo'n zware kabel aan?
Piekbelasting?
Wie weet hoe dat zit?

Toegevoegd na 1 minuut:
aggregaat levert 6000 watt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat de aggregaat 6kW levert maakt niet uit, het gaat om het verbruik van de lier. Wat dat betreft zou ik zeggen dat de adviezen die je kreeg helemaal OK zijn. Check voor de zekerheid ook eens op circuitsonline.nl
Ik maak me wel zorgen over het feit dat je die kabel zo lang wilt maken. Op 40 meter afstand (en meer met de ploeg aan de kabel) kun jij niet meer zien of alles nog goed gaat en of er niet bijv. mensen in de weg lopen. Waarom wil je zo'n lange kabel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan kan ik mijn hele moestuin in 1 keer ploegen.
De lier staat dan aan het begin van de tuin en ik begin met de antieke handploeg op 35 tot 40 meter afstand.
Overigens gaat het om een overzichtelijk stuk (afgerasterde) grond, waar niemand in de weg kan lopen.

Antwoorden (1)

Je kunt alles volgens de regelen der kunst doorrekenen. Maar bekijk het zo:
0,25kW = 250 Watt. Die 250 Watt gaat over drie fasen. Dus per fase: 100 W (max).
Bij 230V per fase loopt er dus een stroom van 0,5 Ampere per ader. Je zou elektrisch en qua temperatuur 4-aderig telefoondraad kunnen gebruiken.... Maar je begrijpt dat dikkere aders betere mechanische eigenschappen hebben. En bovendien heb je dikkere isolatie nodig om doorslagspanning tussen de aders geen kans te geven (420/230V). In dit geval pas je de kabel beter niet aan op de motor maar op de generator (600W). Want als het goed werkt ga je misschien over op een sterkere lier die harder loopt maar meer energie vraagt (500W).