Waarom breken de vleugels van een vliegtuig nooit af?

Het gebeurd blijkbaar nooit, maar tijdens het vliegen buigen ze constant heen en weer (ik weet dat dat hoort!) maar ontstaat daar dan op ten duur geen metaalmoeheid ofzo? En hoe weten ze zeker dat zo,n vleugel dat dan niet heeft?
Of gaan ze er maar gewoon van uit dat het goed is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
7.4K

Het beste antwoord

Een geluk dat ze bewegen want anders zouden ze wel afbreken.
Door het bewegen gaat er een soort van vering ontstaan waardoor de krachten gelijkmatig over gans de vleugel worden verspreid en zo het aanhechtingspunt aan het vliegtuig wordt ontlast. Wanneer er geen buiging in de vleugel zou zijn zouden alle krachten terecht komen op het aanhechtingspunt met het vliegtuig. Hierdoor zou dan de romp alle klappen moeten opvangen. Dit zou wel mogelijk zijn maar dan moet men het vliegtuig zo zwaar moeten maken dat het geen meter van de grond komt.
Het doorbuigen zorgt er dan ook voor dat passagiers niet constant door elkaar geschud worden.
Door lichtere materialen te gebruiken, werkt men automatisch met materialen waar meer rek inzit en niet zo stijf zijn. Het gebruik van lijm in plaats van de klasieken revetten maakt het ook mogelijk om sterker en soepeler te werken.
Bekiijk het als een stroalm in de wind. Als deze niet soepel zou zijn dan zou hij zo afbreken.

n van de vleugels Bij sommige vliegtuigen is het doorbuigen van de vleugels zo extreem groot dat men deze extra moet ondersteunen met wielen omdat zij anders door het gewicht van de brandstof tegen de startbaan zouden slepen. Ik dacht dat de amerikanen zo'n verkenningsvliegtuig hebben of hadden.
Nog een illustratie als vb. Vroeger als men nog geen echte skiebotten had, dan waren de kwetsuren bij het skien ter hoogte van de voeten. Dan kwam men op het idee om de voet als het waren in te kapselen zodanig dat deze niet konden bewegen, de stijve skieschoen was uitgevonden. Prachtige uitvinding, ware het niet dat door de stijfheid van de voet het probleem van de krachten verplaatst was tot juis boven de bot, met als resultaat een enorm risico dat je kuitbeen brak. Vandaar nu de bindingen die openspringen.
Dus samengevat is een vliegtuig steeds aan het vervormen, om zo de krachten op te vangen.
Robby BB

Toegevoegd na 6 minuten:
Nb Ondanks alle voorzorgen breken er soms vleugels af, dit gewoonlijk na extreme omstandigheden
Denk daarbij dat met stijve vleugels in minder extreme omstandigheden de vleugels zouden afbreken. Daaruit volgt dat men met buigzame vleugels in meer extreme omstandigheden kan vliegen, wat de veiligheid verhoogt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende ongelukken gebeurd met het afbreken van een vleugel. Ze controleren het hele vliegtuig elke keer voor opstijgen en ja ook de vleugels.

Kort na de start van Rotterdam Zestienhoven komt de NLM Cityhopper Fokker F-28 PH-CHI Eindhoven boven het Hollands Diep in een windhoos terecht. Door de enorme krachten die op het vliegtuig worden uitgeoefend, breekt de rechtervleugel af. Het toestel stort neer vlak naast de Shell raffinaderij op het industriecomplex Moerdijk. Alle 17 inzittenden komen om. Op de grond overlijdt een getuige aan een hartaanval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst moet ik zeggen dat er wel ooit vleugels afbreken van vliegtuigen, maar dit gebeurt uiteraard niet vaak.

Vleugels van vliegtuigen bewegen inderdaad in de lucht, maar in principe beweegt alles als het wordt belast. Grote wolkenkrabbers bewegen ook, net als de eifeltoren. De reden dat deze gebouwen niet zomaar omvallen en vleugels niet zomaar afbreken, is dat deze zijn doorgerekend door zeer kundige ingenieurs. Zij hebben door jaren ervaring en hun studie de juiste kennis in huis om te bepalen wat er gebeurt met o.a. windbelasting. Daarnaast worden er vaak simulaties gedaan in windtunnels.

Daarnaast heeft ook deze vleugel last van metaalmoeheid. Met materiaal zal echter slim gekozen zijn, waardoor dit fenomeen zoveel mogelijk wordt tegengegaan. Echter worden er regelmatig controles gedaan bij vliegtuigen en worden reparaties uitgevoerd waar nodig. Helaas gaat het soms na al deze kennis nog fout.