Waarom daalt het rendement van een reeks zonnepanelen zo drastisch als een stuk ervan in de schaduw komt te staan?

Ik merk dat de rendementsdaling alles behalve lineair is. Bij een 10% bedekking door schaduw (van een boom bv.) kan het al zijn dat er 50% minder opbrengst is. Ik vermoed dat er een technisch-wetenschappelijke uitleg voor moet zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Elke individuele cel heeft een inwendige weerstand en zoals eerder gemeld staan een aantal cellen in serie waardoor de opbrengt lager word wanneer zelfs maar een klein deeltje in de schaduw zit.
Dit is te vergelijken met bv 4 batterijtjes van 1,5 V die in serie staan, dus 6V samen. Als daarvan een batterijtje leeg is en de drie andere nog optimaal zijn zal u geen 4,5V hebben maar een stuk lager. Ook hier dus niet -25% maar een bv -50%.
Ik zou een wiskundig bewijs kunnen geven maar dat is afhankelijk van batterij tot batterij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
De onbelaste spanning is dan niet lager, maar de belaste spanning wel. Goed antwoord. +4U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U heeft volkomen gelijk maar ik heb hier geen cursus elektriciteit willen opzetten.
U heeft inderdaad de Emk = openkring, dus onbelast en de de U = belaste spanning. Dat verschil is dus veroorzaakt door de inwendige weerstand van elke cel. Daar de inverter continu belasting vormt heb ik ineens de inwendige weerstand willen uitleggen.

Andere antwoorden (3)

Omdat de panelen in serie geschakeld zijn (dwz achter elkaar) en niet parallel (naast elkaar).

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.zonnepanelen-nieuws.be/zonnepanelen-plaatsen/zonnepanelen-serie-of-parallel/

Hier staat t uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnecellen die geen licht krijgen, leveren geen stroom.
Waarschijnlijk bestaat jouw installatie uit 2 rijen panelen die samen parallel zijn aangesloten op de inverter.

Zonnepanelen zijn meestal in serie geschakeld. samen geven ze dan een flinke spanning af waarbij de inverter efficiënt kan werken.
Als een deel van deze keten in de schaduw komt, levert dat deel geen bijdrage en geven hulp diodes in het paneel, de stroom van de andere panelen door in de keten. Het gevolg is wel dat de spanning over de hele keten daalt.
Dit zou een lineair verlopende lagere opbrengst moeten geven.

Behalve
Als 2 van deze ketens zonnepanelen, parallel op een inverter zijn aangesloten.
De inverter zoekt voortdurend de optimale spanning en stroom uit de panelen.
De inverter kan niet goed omgaan met 2 deelbronnen met verschillende spanningen en blijft op een zodanig hoge spanning werken, dat alleen de keten die nog wel helemaal in de zon ligt, stroom kan leveren.

Wat in jouw geval eigenlijk nodig is, is een inverter met 2 regelingen of 2 aparte inverters.
Als het klopt dat je inderdaad 2 parallel aangesloten ketens zonnepanelen hebt.
En de schaduw moet vaak genoeg optreden, om de extra uitgave te rechtvaardigen.

De regeling heet MPPT, maximum power point tracker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er uitgaande dat ze in serie staan.

In Jip en Hanneke taal:

Stel je heb 4 hele dikke waterslangen op elkaar aangesloten. 1 daarvan knijp je dicht (de schaduw). Door al die dikke slangen zal nooit meer water lopen dan door de dunste slang