Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stuur je een zwenkwiel aan?

Ik wil een twee-assig wiel aansturen. Wat is een betere methode dan op het plaatje?

Toegevoegd na 1 dag:
Dit model toont een wiel (onder, zwart) dat met een elektromotor (rechts) wordt gestuurd. Er is geen aandrijving van het wiel getekend.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
910

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de hoofdvraag kan ik slechts antwoorden: zoals in het plaatje.

Op de vraag in de uitwerking stelt u eigenlijk een andere vraag, namelijk wat is een bétere methode?
Dat weet ik ook nu niet.

In de toegevoegde uitleg vertelt u namelijk niets nieuws.

De opening in het transparante omhulsel zit vreemd laag, gezien de hoog aangebrachte tandkrans in het draaibare omhulsel van (de aandrijving van) het zwarte wiel.
En de aandrijving door de sturende elektromotor zit juist erg hoog in de rechthoekige opening. Dat ‘tandwiel’ loopt bijna aan tegen de transparante huls.

De afbeelding toont gemakshalve een nogal flink tandwiel. Om zó een zwenkwiel te richten zal niet meevallen. Het lijkt noodzakelijk om een flinke vertraging tussen die motor en het tandwiel in te bouwen, tenzij de sturende elektromotor een deftige stappenmotor mag zijn.

Misschien krijg ik nog nieuwe inval als u duidelijk wilt maken waarom de aansturing van het zwenkwiel anders zou moeten. Maar dat zal wel eerder een ingeving zijn dat ik de reden van de vraag begin te begrijpen dan dat ik op een revolutionair antwoord ga komen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord toch in je verhaal staat.
In de op één na laatste alinea suggereer je een vertraging.
Volgens mij is dat terecht, en ik zou daar een wormvertraging voor gebruiken. De situatie op de tekening ziet er totaal onwerkzaam uit.
Een plus, dus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding