Hoe wordt gehard glas gemaakt, en is gehard glas hetzelfde als veiligheidsglas of gelaagd glas?

Ik heb begrepen dat het door een oven gaat. Maar ik weet niet wat het basisproduct is, en wat er verder nog voor bewerkingen aan vooraf gaan. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Dat het verhit wordt had ik begrepen, maar ik vraag me af of het basis product dan gewoon venster glas is of ook speciaal glas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de toevoeging: dit is normaal glas, de bewerking voor af is het op maar snijden, nadat het gehard is kan je het niet meer snijden.

Antwoorden (2)

gehard glas wordt verhit tot 600 graden en dan snel afgekoeld. hierdoor is het 5 x sterker geworden.
als het dan breekt valt het in duizenden stukjes.
veiligheidsglas zijn 2 glasplaten met daar tussen een folie laag, als dit breekt houd het folie de stukken bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehard glas en veiligheids glas is hetzelfde, dit glas zit in een zij raam van den auto. En in ramen die tot de grond lopen. De eigenschap van gehardglas is dat het in heel veel kleine stukjes breekt. Dit is om je te beschermen tegen glasscherven.

Gehard glas krijg je door een glasplaat e verwarmen tot ongeveer 600 graden, als je daarna dit heel snel afkoeld ontstaan er duw en trekspanningen in het glas? Door dit verhardingsproces wordt het glas ongeveer 5x sterker dan normaal glas en krijgt het de eigenschap dat het in hele kleine brokjes breekt.

Gelaagd glas is een dubbele glasplaat met daartussen een folie. Deze folie zorgt ervoor dat het glas, als het breekt, bij elkaar blijft. Doordat de scherven als het ware aan de folie blijven plakken

Er zijn twee soorten gelaagd glas, inbraakwerend en kogelwerend glas.

Gelaagd glas wordt gemaakt door meerdere glasplaten op elkaar te lijmen en hier tussen een folie te doen, meestal van polyvinylbutyral. Soms wordt deze folie vervangen door een folie die de zon tegenhoud dan heb je zonwerend glas.