De aansluitwaarde van mijn keukenmachine is 1500W. Is het dan zo dat op halve snelheid het vermogen dan ook ongeveer 750W is?

Ik ben aan het bepalen of ik een extra groep moet hebben in de keuken nu ik een vaatwasser ga plaatsen. Ik weet dat het in principe beter is om deze een eigen groep te geven, maar waarschijnlijk ga ik over een jaar of 2 de hele keuken vervangen. Dan een extra groepenkast en bijbehorende aansluitpunten aanleggen scheelt me in het geld en rotzooi. Tot die tijd op mijn apparaten letten lijkt me mogelijk. En ik gebruik mijn keukenmachine nagenoeg nooit op volle snelheid. Vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
1.8K

Het beste antwoord

Grofweg: ja.

Een machine op halve kracht gebruikt in principe ook de helft van het vermogen.

Toch een kanttekening: bij een keukenmachine gaat het meeste vermogen naar de motor die dan op halve kracht draait. Heb je een machine waar meer in zit, ik verzin maar wat, b.v. verwarmingselementen, dan zouden ook die op halve kracht moeten werken om de stelregel waar te maken.
Waarmee ik wil zeggen dat je goed moet beseffen welke onderdelen op halve kracht gaan werken en welke niet.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens uit.

Mocht je per ongeluk toch teveel vermogen gebruiken, dan zal de stop springen. Springt die niet, dan is er niet zoveel aan de hand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de informatie, weet ik nu waar ik rekening mee moet houden.