waarom maken boegschroeven bij motorjachten zo'n enorme herrie?

Je hoort en ziet bij een sluis boten zachtjes aan komen varen, totdat ze hun boegschroef gebruiken, er klinkt dan een enorm hard schraperig geluid alsof ze een emmer grind op het voordek storten.
Het is standaard bij alle schepen het geval terwijl je van de normale aandrijfschroef achter de boot niets hoort.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
2.4K

Antwoorden (3)

Als een schip de sluis binnenkomt, staat de schroef òf in zijn vrij, òf draait in zijn laagste toerental. Daar hoor je dus niets of heel weinig van. Hooguit hoor je de motor nog even als er "geremd" moet worden.
De boegschroef is kleiner en draait op een elektromotor, die op dat moment even "vol gas" moet draaien om effect te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Vraagsteller schrijft: “totdat ze hun boegschroef gebruiken, er klinkt dan een enorm hard schraperig geluid alsof ze een emmer grind op het voordek storten”. Deze omschrijving doet mij begrijpen dat hij het buitensporige lawaai bedoelt dat ik tot mijn verbazing ook meermalen gehoord heb als ik ergens lang voor een brug moest wachten (een uur lang met een openstaande spoorbrug een goederentrein dwarsbomen omdat er wel drie schepen doorheen moeten is namelijk doodnormaal in de zich noemende Europese spoorweghaven nummer 1). Aan de ervaring van dat geluid werd voor mijn gevoel geen recht gedaan door de gegeven twee antwoorden die het hebben over een op volle kracht draaiende elektromotor, en over het lawaai van het bruisende water.
Dat kan toch niet zóveel lawaai maken, meende ik. Bij een groot schip is het soms een heidens metalig kabaal waarbij je je af gaat vragen hoe zo’n boegschroef aangedreven wordt dat dat zo’n duivelse herrie kan maken zonder ogenblikkelijk stuk te gaan. Daarom heb ik eerst nog het een en ander bijgelezen over bow thrusters en het lawaai is kennelijk heel wat meer mensen opgevallen, en ik moet dus mijn mening bijstellen! (Plusjes voor Gesp en Zebedeus1958). Hoge toerentallen (vergeleken met de gewone scheepsschroef) en resonanties en cavitatie (niet door de schroef zelf, maar door de stroming langs onafgeronde tunnelingangen) lijken inderdaad de verklaring te zijn.
Het bruisende water speelt ook mee (vooral ook binnen in het schip, wellicht), maar dát zie je (in de positie van beste stuurman aan de wal staande) vanzelf wel. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?311611-Why-are-bow-thrusters-THAT-noisy http://www.thehulltruth.com/boating-forum/58820-bow-thrusters.html http://youtu.be/SJtLUEBRLSs Boegschroeven zijn extra lawaaiig als de tunneluiteinden niet afgerond zijn http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-94-009-3515-0_26
Bordensteker
9 jaar geleden
U (Zebedeus1958) had mij al aardig op het goede spoor gezet hoor, maar Haflam gaf het zetje dat "mijne frank deed vallen", zoals dat in mijn werkland heet.
Een schip heeft de stroomlijn om vooruit te varen. Niet achteruit en ook niet opzij. Als je dus wel achteruit wilt varen dan moet er meer kracht geleverd worden maar het "bruisende" water gaat dan onder het schip door. Dat hoor je dan nog wel maar een boegschroef werkt naar opzij. Die kant wil het schip al helemaal niet op. Dus 1. je moet daar nogal wat vermogen voor gebruiken en 2. het bruisende en dus lawaaige water komt nu aan de oppervlakte naar boven. Dat kan een leuk stukje geweld opleveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de hoofdschroef hebben de schroefbladen een vorm die is afgestemd op het gebruik. Dit is dus een bepaalde spoed en tordering. Dit ontwerp maakt de schroef duur, maar het wordt wel terug verdiend in brandstofbesparing. Voor een boegschroef, die maar heel weinig wordt gebruikt, is het niet handig om een duur ontwerp te laten maken, want dat verdient zich nooit terug. Dit zijn dus vaak standaard 'low tech' schroefbladen. Het gevolg van deze besparing is wel dat ze lawaaiig zijn.