waarom maken boegschroeven bij motorjachten zo'n enorme herrie?

Je hoort en ziet bij een sluis boten zachtjes aan komen varen, totdat ze hun boegschroef gebruiken, er klinkt dan een enorm hard schraperig geluid alsof ze een emmer grind op het voordek storten.
Het is standaard bij alle schepen het geval terwijl je van de normale aandrijfschroef achter de boot niets hoort.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als een schip de sluis binnenkomt, staat de schroef òf in zijn vrij, òf draait in zijn laagste toerental. Daar hoor je dus niets of heel weinig van. Hooguit hoor je de motor nog even als er "geremd" moet worden. De boegschroef is kleiner en draait op een elektromotor, die op dat moment even "vol gas" moet draaien om effect te hebben.

Een schip heeft de stroomlijn om vooruit te varen. Niet achteruit en ook niet opzij. Als je dus wel achteruit wilt varen dan moet er meer kracht geleverd worden maar het "bruisende" water gaat dan onder het schip door. Dat hoor je dan nog wel maar een boegschroef werkt naar opzij. Die kant wil het schip al helemaal niet op. Dus 1. je moet daar nogal wat vermogen voor gebruiken en 2. het bruisende en dus lawaaige water komt nu aan de oppervlakte naar boven. Dat kan een leuk stukje geweld opleveren.

Bij de hoofdschroef hebben de schroefbladen een vorm die is afgestemd op het gebruik. Dit is dus een bepaalde spoed en tordering. Dit ontwerp maakt de schroef duur, maar het wordt wel terug verdiend in brandstofbesparing. Voor een boegschroef, die maar heel weinig wordt gebruikt, is het niet handig om een duur ontwerp te laten maken, want dat verdient zich nooit terug. Dit zijn dus vaak standaard 'low tech' schroefbladen. Het gevolg van deze besparing is wel dat ze lawaaiig zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100