Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent "feather" bij een propellervliegtuig?

Heeft het met de spoed van de propellerbladen te maken, of iets met de verwarming van de brandstoftoevoer? Of carburateur? Dit onderwerp kruist telkens mijn pad als ik "vlieg" met mijn Flight Simulator. Ik kom er maar niet achter.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De "feather" heet in het Nederlands de vaanstand.

De vaanstand betekent dat je de propellorbladen niet "een beetje schuin" zet zoals normaal (zeg maar zoals ook de bladen van een ventilator staan), maar dat je ze zet zoals de bladen van een schoepenrad. De platte vlakken van de propellorbladen staan dan naar elkaar toe gekeerd, de randen van de propellorbladen staan naar voren en naar achteren.

Zie de Bron hieronder voor een plaatje.

De vaanstand zorgt ervoor dat een stilstaande propellor zo min mogelijk luchtweerstand heeft. Deze stand wordt gebruikt als de propellormotor is uitgevallen. De onbruikbare propellor geeft dan zo min mogelijk weerstand, en de piloot kan op de overige propellors proberen een vliegveld te bereiken om te landen.
 

Toegevoegd na 1 minuut:
 
Ook grote windturbines (die dingen die elektriciteit opwekken) worden wel eens in de vaanstand gezet. Dat gebeurt wanneer ze niet mogen draaien omdat ze defect zijn, of wanneer het zo hard stormt dat ze niet kunnen draaien omdat ze dan te snel zouden gaan of omdat de mast de krachten dan niet aan zou kunnen.

In de vaanstand heeft de wind zo min mogelijk vat op de bladen van de windturbine.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding