Wat is het verschil tussen een brosse breuk en een uitgestelde breuk?

Toegevoegd na 5 uur:
Mbt materiaalkunde

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
2K

Het beste antwoord

Een brosse breuk is een onderbreking in de structuur van een materiaal. Het wordt ook wel splijtbreuk genoemd. Als de bindingskrachten tussen de atomen overtroffen worden door trekkrachten zal er splijting optreden. Een proces dus waar er al daadwerkelijk wat mis is en wat steeds verder loopt (scheurt).

Een uitgestelde breuk komt bijv voor bij flessen, het lijkt dan of ze 'spontaan' springen maar dat komt dus door die uitgestelde breuk. Flessen kunnen plots breken door een te hoge inwendige druk of door stootbelasting. Vaak springt een fles niet onmiddellijk stuk na stootbelasting en dan heb je het over een uitgestelde breuk. Tijdens het reinigen en transport van glazen retourflessen beschadigd de buitenkant soms en dat is zichtbaar als kleine witte krassen op de contactoppervlakken. Dit verschijnsel wordt 'scuffing' genoemd. Deze beschadigingen verzwakken de sterkte van het glas, waardoor de kans op explosie toeneemt.

Breuk door stootbelasting komt het vaakste voor. Breuk door te hoge inwendige druk betekent dat de glazen fles
niet bestand is tegen de koolzuurdruk en dat deze niet geschikt is als verpakkingsmateriaal.

-------------------------------------

Het verschil is dus dat bij een brosse breuk het materiaal al meteen onderbroken is en doordat de trekkrachten sterker zijn dan de bindingskrachten tussen de atomen van dat materiaal treedt er een splijtproces op en scheurt het materiaal verder uit elkaar. Bij een uitgestelde breuk IS er eerst geen breuk maar wel kleine beschadigingen/krassen (GEEN onderbreking van het materiaal dus) en die beschadigingen verzwakken het materiaal en daardoor kan het materiaal spontaan breken (of bij flessen zelfs exploderen).

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=%27uitgestelde%20breuk%27&source=web&cd=4&sqi=2&ved=0CHAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.vwa.nl%2Ftxmpub%2Ffiles%2F%3Fp_file_id%3D29947&ei=Z6GwT672MMHm-ga2lvD5CA&usg=AFQjCNFtB9lAst_iRAsPeAdsD9RoUX8O_g&sig2=yYzO3_EGp9BWvoPlygvSMA&cad=rja

(sorry, ik kreeg hem niet korter, ook niet met tiny omdat het een pdf is).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brosse_breuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)