hoe onstaat roest ?

met deze vraag hou ik me al 3 jaar bezig
hoe onstaat roest

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

IJzer atomen gaan een chemische reactie aan met zuurstof en vormen dan ijzeroxide. Dat is roest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Roest is een chemische reactie van vocht ijzer en zuurstof, bij het ontbreken van 1 van de drie elementen zal er geen roestvorming optreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal.
12 jaar geleden
Roest is een verbinding die een metaal aangaat met zuurstof uit de buitenlucht. Je hebt dus ijzerroest maar ook koperroest (groen) en aluminiumroest (zwart). Edele metalen zoals goud en platina roesten niet. Door ijzer te behandelen ontstaat roestvrij staal wat ook niet roest. Vocht dient als katalysator voor het roesten wat ook wel oxideren wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Volgens mij is koperroest zwart, en kopercarbonaat groen. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee; op koperen leidingen zit altijd een groene aanslag.
Directe reactie van het ijzer met het zuurstof treedt eigenlijk nauwelijks op, omdat het ijzeroppervlak wordt afgeschermd door een laagje oxide. Het zuurstof moet hier doorheen diffunderen, terwijl er eigenlijk geen ruimte is, doordat het hele oppervlak al bestaat uit een dun laagje ijzeroxide.

Het probleem van roest ontstaat dan ook door vocht, vooral als het vocht ook wat zouten bevat. Er kunnen stroomkringen gaan lopen en ijzerionen kunnen in de oplossing komen en vervolgens neerslaan als hydroxides.
Hierbij wordt een onregelmatige laag gevormd, die het ijzer niet goed afschermt. Het corrosieproces gaat dus gewoon door, ondanks de al eerder gevormde roest.