Is de draairichting van schroefdraad universeel?

Bij de zogenaamde DROL steuntje, wat betekent Dicht Rechsom en Open Linksom, kun je achterhalen hoe een schroefdraad werkt. Schroefdraad zit op allerlei dingen zoals schroeven kranen etc. Natuurlijk is het steuntje wel afhankelijk hoe je het object houdt, maar ervan uitgaand dat je tegen schroefdraad aankijkt is dan het gebruik universeel maw overal en voor alle voorwerpen of zijn er uitzonderingen hierop?

4 jaar geleden
in: Techniek
19.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Ja. Er is ook links draad.
bamibal
4 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wonen/doe-het-zelf/vraag/503273/schroefdraad-gaskoppelingen-linksdraaiend/

Antwoorden (1)

Nee, de rechtse draairichting (om iets vast te krijgen) is niet volledig universeel. Er bestaat ook linkse draad om specifieke problemen op te lossen.

https://www.klusbeter.nl/handig/begrippenlijst/schroefdraad/
Draairichting
Veruit de meeste schroefdraad is rechtsdraaiend, dat betekent, dat rechts om draaien, dus met de klok mee, dicht- of vastdraaien is. Er bestaat ook linksdraaiende schroefdraad waarbij links om draaien, dus tegen de klok in, de schroef vastdraait.
===

Op de Wiki staan ook een paar voorbeelden bij de foto's die gelijk duidelijk maken waarom er twee richtingen moeten zijn bij sommige constructies. Ook bij draaiende constructies (denk aan auto's) wordt wel linkse draad gebruikt, om zo losdraaien te voorkomen.

===
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schroefdraad
De meest voorkomende schroefdraad is die waarbij de schroef naar beneden beweegt wanneer hij met de wijzers van de klok mee gedraaid wordt (rechtsdraaiend). Er zijn soms echter goede redenen om linksdraaiende schroefdraad toe te passen, zoals bij de linker trapper van een fiets of bij de bevestiging van een vliegwiel op een krukas, omdat de trapper of moer door de bewegingsrichting anders losdraait. Een spanwartel werkt bijvoorbeeld alleen als de schroefdraad aan de beide uiteinden van tegengestelde draairichting is. De termen draads en tegendraads worden weleens gebruikt om respectievelijk rechtsdraaiend en linksdraaiend aan te duiden. Maar dit kan verwarring veroorzaken. Tegendraads draaien kan namelijk ook betekenen: andersom proberen te schroeven dan de schroefdraad de facto loopt. Dus bij een rechtsdraaiende schroefdraad linksomdraaiend vast proberen te schroeven.
Toegevoegd op 20 september 2019 10:38: afbeelding
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Toch is rechts zodanig veelvoorkomend dat je dat wel als universeel kan zien en links als een uitzondering op de regel.
Linkse spaanplaatschroeven bestaan zover ik weet bijvoorbeeld niet. Het zijn dus (bijna) altijd bouten die met een reden linkse draad hebben.