Hoe bouwt men een dam?

Bijvoorbeeld:
De Aswandam bij de Nijl.
Hoe kan men zoiets groot maken van beton zonder dat het in contact komt met water, want dat moet toch drogen?
...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
11.7K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ goeievraag
Antoni
9 jaar geleden
Bij het bouwen van een dam als bijvoorbeeld de Afsluitdijk lijkt men daar geen probleem mee te hebben gehad. Kijk bijvoorbeeld eens op deze foto, waar het water gewoon tussen de al gebouwde delen doorstroomt: http://www.refdag.nl/oud/specials/oud99/oudfo32.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beton droogt niet, maar hard uit, dat is een chemische reactie. Sterker nog: beton heeft water nodig om uit te harden. Als het te droog is dan verdampt al het water uit het beton voordat de chemische reactie ten einde is en dan breekt het. Daarom zie je in de zomer wel eens dat nieuw gestort beton nat gehouden wordt.
Poet
9 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=DfpAXqPsXuQ

Het beste antwoord

Meestal worden afleidingskanalen gegraven rond de te bouwen dam waarna meestal een tijdelijke dam gebouwd word,deze beide houden dan de plaats voor de eigenlijke dam droog.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Iedereen trouwens!

Andere antwoorden (1)

Men leidt de rivier om. Bij de Aswan dam is er aan de westkant een overloop kanaal dat nu gebrukkt wordt als de waterstand van de Nijl te hoog wordt voor de dam. Volgens mij is dat in eerste instantie gebruikt om de Nijl om te leiden. Overigens werd volgens mij ook eerste de rivier volgestort voordat het metselwerk begon.

Voor de Hooverdam in Amerika werd de Colorado rivier eerst omgelied door een speciaal daarvoor aangelegdd tunnel die men liet instorten toen de dsm gereed was.

De Westerscheldekering werd op een eiland gebouwd ( Neeltje Jans) waarna men de pontons liet afzinken.

Er zijn dus verschillende technieken en het hangt af van de omstamdigheden welke men kan gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tikfouten door mobiel antwoorden.